Understøb fundament

Hej, hvilken sand skal man helst bruge til understøbning, det er et lille område og hvilken cement er bedst til dette? Mvh zaf
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
0-16 støbemix og alm. basis cement. Et alm randfundament skal ikke holde til ret meget, men du skal være meget forsigtig med at grave for meget af soklen fri af gangen.

Selvbygger med stort S. 
Man må godt grave ned til sokkel i hele området ik
Det er meget risikabel at grave hele rummet ned til underkant sokkel. Du må grave ned til 15 cm før sokkelbund i hele området, og så må du grave længere ned inde midt i rummet ( 100 cm ud til vægge) hvis det er nemmere. 
Så må du grave ned under sokkel i stykker på 100 cm. Der skal så være 300 cm hen til næste hvis det er på samme væg. 
Når du har støbt og et par dage efter fuget hårdt ind under den gamle mur / sokkel så igen et par dage og du kan grave ud ved siden af det ny støbte med endnu 100 cm grøft. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik, når det er sådan et lille område jeg skal understøbe gir det så mening at jeg bruger det specielle cement som ikke kan revne, selvom det er noget dyrere og 0-4mm vasket støbesand stenene har jeg, havde tænkt mig og støbe helt op under tidligere fundament og lidt til, hva synes om det? Mvh zaf
Du kan jo ikke støbe " lidt til" Og jeg ved jo ikke hvad "et lille område" betyder.
Det behøver ikke at være det specielle cement. Jeg har understøbt i en kælder for ca. 30 år siden, og har ikke fuget bagefter, men blot understøb og trykket beton blandingen godt ind under muren. Det holder da endnu.  
Men man anbefaler at efterlade plads til fugning så det bliver udført ad 2 omgange. Så sikrer man sig bedre imod at beton eller opmuring synker lidt ved hærdning. 
Når man fuger grundig bagefter så er det kun de 1-2 cm som kan synke og det er mikroskopisk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis