Timer til af afbryde spænding til inverter

Hej, jeg har en batteripakke på 12 volt der sidder ifm nogle små solceller. På batteripakken sidder der en 12/220 volt inverter vi bruger til at trække div 220 volt ting og sager med. Selve inverteren bruger ca 1 AH i tomgang så jeg ville gerne lave en automatisk afbrydelse af spændingen til inverteren fra kl 23 til 07 fordi da bruger vi den ikke. Kan det lade sig gøre ret enkelt? Jeg har 220 volt indenfor rækkevidde hvis det er lettere end at bruge de 12 volt der står på batterierne.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have et ganske almindeligt elektronisk kontaktur. Den får 230 v ind på sin "motor" og så bruger du 12 v igennem kontaktsættet til at styre et 12 v relæ. Husk sikring fra batterier til din 12 v styrestrøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
vestkysten skrev den 22-03-2023 09:26:02

Skal der ekstra 12 volt relæ til, uret kan ikke klare tricket selv?

 Nej uret kan ikke koble den forholdsvis store strøm på 12 V siden. Det er desuden jævnspænding, som er sværere at afbryde. Brug et relæ til biler.


fase
Nu ved vi jo ikke hvilken strøm der går imellem batteri og inverter. Men de almindelige lysrelæer til 12 v kan klare 30 A og det er jo kun 360 W når det er på 12 V siden. Mange af de relæer har 4 ben så det kan kun klare at slutte strømmen. Det vil sige det skal stå med spænding på når man bruger strøm, altså fra 07,00 - 23,00 . 
Men du kan jo også vælge et relæ med 230 v spole og så kun have 12 v igennem kontaktsæt der. For at komme med et bud så skal man vide hvor stor inverteren er. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det ville nok være mere relevant at bruge et solid-state relæ. Styre spænding 230 v og så en som kan tåle de mindst 50 A som kan gå til inverter i dagtimerne. 
Ur og solid state relæ tilsammen bruger meget minimalt og de bruger ikke af din batteri pakke i den konstellation.  
Har din inverter ikke en afbrydelse funktion ? ( jeg spørger bare "dumt" )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jo den har en afbryder men jeg har ikke mulighed for at tænde og slukke pga job. Nummer 1 ville være 12 volt ur og relæ, jeg har selv tænkt på dette ur som ikke bruger ret meget strøm https://www.dkvolt.dk/produkt/timer-12v/ og så et kraftigt relæ https://www.dkvolt.dk/produkt/dc-relae-200a/
Jeg mener ikke en manuel afbryder. 
Men om den har en elektrisk indgang som kan tænde og slukke den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej den har kun en manuel afbryder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis