Spæropbygning bag gavlen

Hej i forummet
Jeg skal have opbygget ny gavl på mit parcelhus. 
Gavlen skal bestå af antracit brædder som skal lægges horisontalt. 
Kan nogen fortælle mig hvordan den bærende trækonstruktion skal opbygges?
Jeg ved at der skal monteres vertikale lægter med max 60 cm mellemrum. 
Men hvordan skal spærtræ opbygges der holder disse lodrette lægter? 
Mvh
Lennart 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der står vel et gavlspær nu? Afhængig af hvor langt ud eu vil ha bekædningen og hvor gavlspæret står nu så kan du sætte de lodrette lægter inden i spæret eller uden på evt fore på så de kommer til at passe. Så hvad går din bekymring på?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas
Nej der er ikke gavlspær nu, gavlen skal indrykkes 40 cm således at gavlen bliver vejr beskyttet af taget.
Dvs. der skal opsættes nyt gavlspær 40 cm inde under taget, på dette skal der lodrette lægter med max 60 cm imellem og uden på disse lægter antracit brædder.

Det var tanken 
Jeg forstår ikke opbygningen. Hvad var der før. Hvordan kan du rykke gavlen 40cm ind. uden at komme inden for gavlmuren. Jeg har set at gavlspær står uden for gavlmuren og der så bliver et vandret udhæng fra under kant gavl til mur. Men der må jo ha været et eller andet til den gamle gavl. Kan du ik ta et billede af hvordan det ser ud nu og indsætte?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nej det er nok svært at forklare konstruktionen.
Men måske hvis vi holder os til spørgsmålet fra starten.
Hvordan skal spær bygges (sorte) som skal holde lægterne (røde) hvor horisontale antracit gavlbrædder skal monteres på?
Jeg tænker alle huse er forskellige. Men hvor vil du have din gavlbeklædning? Skal den starte fra ydermuren, så det kun er dine lægter der stikker ud fra ydermuren? Skal der være isolering eller er der blot tagrum bagved?

Giv os lidt mere info og billeder.

På mit hus, er spærene længere inde end hvor gavlen skal stå, derfor er lægterne ikke sat direkte fast til spærene. Derimod kører der en lægte på tværs af alle taglægter, og så er der en stykke tømmer oven på ydermuren. På disse to er der så monteret en spærkonstruktion som er fyldt op med isolering, med dampspærre indefra og vindspærre udenpå. På dette monteret lodrette lægter til at bære gavlbeklædning med nødvendig ventilation. 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Velkommen på lds.
Det kommer jo ret meget an på tag konstruktionen nu. Er det høj rejsning. lav med gitterspær eller hvad. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis