Eventuelt vandlæk i huset

Hej,

Jeg har installeret appen WATTS og den begyndte så at fortælle mig at der var uafbrudt vand i 24 timer. Jeg undersøgte det så og rigtigt nok var der ca. 1.5 liter vand i timen om natten. Jeg prøvede at slukke vaskemaskine, opvasker og tjekke vandhaner udenfor og ingen ændring. Jeg fik derfor en VVSer forbi og han tjekkede huset, om toilettet løb og lavede dernæst en tryktest. Han kunne ikke opretholde et tryk og kunne ikke komme højere end 4. Så fortalte han mig at det skyldes et læk et sted.

Efter tryktesten steg vandforbruget om natten til 11liter og her begyndte vi først at blive ekstra bekymrede. Jeg prøvede at slukke for vandet end times tid og tænde den igen. I nat har vandforbruget så været 3liter i timen. Hvordan kan vandforbruget gå fra 1.5 til 10 til 3?

Forsikringen er indblandet, men hvis det viser sig at være synlig skade, skal vi selv betale.

Så hermed mit spørgsmål:

Kan det vandforbrug skyldes andre ting? Kan varmeveksleren have noget med det at gøre? Kan det at den er en ældre model skyldes at den bruger mere vand? (Jeg har ingen forstand på dette). Vil bare helst ikke betale 3-4 tusind for sporing for så at finde ud af at det var noget vi selv kunne have løst.

Har nogen af jer forstand på dette? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du aflæse dit øjeblikkelige forbrug på din vandmåler, så kunne du jo prøve at lukke begge hovedhaner til fjernvarmen. Det kunne godt være din varmeveksler der er synderen når vvs-eren ikke kan få “trykprøven” over 4 bar. Normalt ligger trykket på fjernvarmen dog højere end trykket på vandværksvandet, så det plejer at være omvendt - der kommer fjernvarmevand ud af varmtvandshanen. Ofte er fjernvarmevandet farvet, så er der “overgang” kan det ses. Hos os er fjernvarmevandet grønt.

Søren O
Kunne man ikke forvente at VVS'eren havde haft lukket for hanen ved måleren, samt hovedhaner på fjernvarmen og hanerne er tætte. Hvis prøvetrykket så ikke kan drives over 4 Bar og holde trykket i 10 min., må konklusionen være en lækage.

fase
Søren O skrev den 19-03-2023 08:44:26

Kan du aflæse dit øjeblikkelige forbrug på din vandmåler, så kunne du jo prøve at lukke begge hovedhaner til fjernvarmen. Det kunne godt være din varmeveksler der er synderen når vvs-eren ikke kan få “trykprøven” over 4 bar. Normalt ligger trykket på fjernvarmen dog højere end trykket på vandværksvandet, så det plejer at være omvendt - der kommer fjernvarmevand ud af varmtvandshanen. Ofte er fjernvarmevandet farvet, så er der “overgang” kan det ses. Hos os er fjernvarmevandet grønt.

 Lad os sige at jeg lukker for begge hovedhaner til fjernvarmen, hvad skal man så kigge efter for at vurdere om det er varmeveksleren? 

Thomas_Mygind skrev den 19-03-2023 08:53:28

Har du prøvet  at lukke for hovedhanen henover natten - så skal appen vel vise nul ?

 Jep. Den viser nul 👍

Annonce
S. Fabrin skrev den 19-03-2023 09:00:08

Kunne man ikke forvente at VVS'eren havde haft lukket for hanen ved måleren, samt hovedhaner på fjernvarmen og hanerne er tætte. Hvis prøvetrykket så ikke kan drives over 4 Bar og holde trykket i 10 min., må konklusionen være en lækage.

 Han lukkede i hvert fald for vand, fjernvarmen og konkluderede at det ikke var varmeveksleren. Men da jeg hørte at forbeholdet for forsikringen var at hvis det viste sig at det var synligt, så betalte vi selv, så blev jeg lidt ærgelig hvis det nu var noget jeg selv kunne finde. 

Du har sikkert skjulte rør og dermed forsikret mod skjulte rørskader. Hvis du ikke kan se noget vand komme ud nogen steder, må utætheden være på et skjult rør og dermed en forsikringsskade. Du kan formentlig ikke leve med et utæt vandrør.

fase
Hvis du lukker begge hovedhaner til din fjernvarme, skal du se om det ændrer noget på forbruget på vandmåleren.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis