Krybekælder - opbygning af terrændæk

Jeg har købt et hus fra 60´erne. Det er krybekælder som vi er ved et nedlægge. Vi er kommet i bund i de fleste rum, og kan se at der er støbt et betonlag (klaplag) i bunden. Der er alt mellem 52cm - 60cm fra betonlaget til højden på det gamle gulv. 

Mine tanker var at lade betonlaget være, og så gøre følgende:
50mm Jackon radonplade
150mm Jackon super EPS 80 (herefter opsætning af 20mm strimler til kuldebrosikring mod endevæg)
100 mm jackon super EPS 80
100 mm beton med gulvvarmeslanger
2mm berry alloc fugtspærre
12,3mm berry alloc grand avenue højtrykslaminatgulv

Har jeg erfaringer med ovenstående? - ikke det fjerneste
Hvorfor har jeg valgt ovenstående fremgangsmåde? - fordi det står i denne artikel: https://goerdetselv.dk/spar-energi/varme/gulvvarme/gulvvarme-til-halv-pris#Materialer

Mine spørgsmål er:
- Er der en bedre fremgangsmåde - og helst hvor betonlaget ikke skal brydes op?
- Ovenstående beregning giver ikke den rette højde på min lommeregner, så skal der bare mere isolering på, og hvordan udlignes højdeforskellen (med isolering)? 

 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fremgangsmåden er fin.

Der kan dog være en udfordring med at få isoleringen til at passe ordentligt sammen hvis betonen er for ujævn hvorfor en afretning med enten diamantkop på vinkelsliber (til at fjerne de værste toppe) eller flydespartel (til lunker) måske er nødvendig.

Jeg ville fylde ca 40cm isolering i og fylde op med beton, på den måde opnås den nemmeste afretning, alternativt skal du afrette på underlaget først vha slidlagsbeton.

Derudover bør du perforere det gamle dæk med nogle borehuller så evt vand kan dræne ud.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Super, tak for hurtigt svar

det vil sige at nogle steder vil betonlaget med gulvvarme være tykkere end andre, men det betyder ikke noget i forhold til varmeevne mv?

et tillægsspørgsmål de gamle udluftningskanaler til krybekælderen, de kan vel bare mures til?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ift temperatur betyder det ikke noget da betonen fint leder varmen videre, men det vil selvfølgelig reagere langsommere ifm opvarmning/afkøling i den tykkere del da der er næsten den dobbelte mængde masse.

Måske du kan finde en kombination af de foreslåede løsninger så en mere ensartet tykkelse kan opnås?

Når du udelukkende fylder op med uorganisk materiale så skal hullerne lukkes af - ellers bliver undergulvet jo et perfekt vinterhi :-)

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har en opbygning, der minder om din, bare med lidt mindre afstand op til gulvet.
Har af flere forskellige (både håndværkere og to forskellige byggesagkyndige), fået at vide, at man IKKE bare kan/må nedlægge den ventilerede krybekælder uden at vide med sikkerhed, at der er et kapillarbrydende lag under betonen. Hos os fremgår opbygningen ikke på originaltegningerne.

Hvis man bare lukker det af, uden at bryde op og lave et korrekt kapillarbrydende lag, så risikerer man fugtskader, men endnu værre, at forsikringen ikke vil dække hvis uheldet er ude.

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også