Mørtel valg til hus fra 1900

Hej.
Vi har nu bestilt nye vinduer og døre, og i den forbindelse skal der mures et par skift op for at få hævet vindueskarmene.
Huset er fra 1900. Jeg har læst og læst herinde, men kunne godt tænke mig et par tips. Umiddelbart kan jeg læse mig frem til at der højst sandsynligt er anvendt en kalkmørtel uden cement, men hvordan kontrollerer jeg dette?

Jeg har vedhæftet et par billeder af murværket.

I tilfælde af at det er kalkmørtel har jeg to spørgsmål:

1. Skal man anvende "alm" kalkmørtel eller hydraulisk? K, kh eller kkh? Eller er dette unødvendigt og bør jeg bare bruge en alm cementmørtel?

2. Der er også et par sætningsskader som skal udbedres. Skal man her bruge den samme mørtel, eller må man gerne/ skal man bruge en mørtel med cement til disse reparationer?

På forhånd tak.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
23914 7480
Der er næsten helt sikkert kalk mørtel, uden cement. Du har det man kalder brændte halv staf fuger, hvilket vil sige at den buer lidt udad. Der skal du bruge en meget speciel fuge ske. Denne er meget tyk i gods, og opvarmes over gasblus til rødglødende når man trækker fugen. Så hærdes kalken i materialet og det bliver meget holdbar. 
Her er LINK til bygge video

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Lillenikke
Lillenikke Trådstarter
43
Hej Elmand. Tak for svaret! 
Planen er at huset skal pudses, så umiddelbart tænker jeg at jeg ikke skal investere i et brændejern :D

Ved du noget om valg af mørtel?

Vh
Lillenikke
Lillenikke Trådstarter
43
Fandt lige dette link som andre der læser tråden i fremtiden evt. kan anvende.
https://renovering.kalk.dk/wp-content/uploads/2022/02/Vaelg-de-rette-produkter-til-huse-fra-for-1960.pdf
ev elmand
ev elmand
23914 7480
Hvis huset skal pudses så kan du bruge hvad som helt. 
Kan du virkelig nænne at pudse den pæne mur. Hvordan har du tænkt at pudse de pæne detaljer blandt over vinduer.
Og ja jeg ved hvad jeg taler om. Har tilsvarende fuger på et hus fra 1918 og der er der udskiftet fuger hele vejen rundt. Det er så mange år siden at jeg ikke havde råd / mod på at gennemføre det med brændte fuger. Jeg spurgte ellers en ældre murer om han kunne gøre det sammen med mig. Det ville han ikke. 
Senere har jeg så lavet nyt tag og der blev det lavet som oprindeligt med teglsten. Det medførte å at der skulle mures ny gesims op. Det blev ret godt. 
Senere har jeg set her på egnen at en fire længet gård har fået skiftet alle fuger hele vejen rundt om alle længer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis