Nye fuger i murværk, men hvilken type?

Hej

Jeg har kig på fugerne på min garage der virkelig trænger til at blive skiftet (nærmest løs puds der kan krates ud med fingrene) og tænker det kunne være en overkommelig gør-det-selv opgave for en novice 😁. Nu står jeg og skal tage stilling til typen for har kunne læse mig frem til at fugerne ikke må være for stærke (cement) ift murværket. Hvordan finder jeg ud af hvilken type jeg har eller kan jeg gå ud fra en "universalmørtel" er dækkende (fx nedenstående)? Garagen er fra 1962 (gulsten) og jeg tror det er de helt oprindelige fuger der stadig sidder i.

Bh

Christian 

https://www.jemogfix.dk/cempexo-universalmoertel-15-kg/4172/9049678/


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er som hovedregel bedst at fuge i samme blanding som der er muret i oprindeligt.
Byggetegninger viser nogen gange typen, ellers kan du lægge et billede op så man kan komme med et kvalificeret gæt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det ligner mørtel af strandsand evt. med cement i en blanding på 1:10

fase
Enig i at der er brugt strandmørtel. Hvis du ikke bor med udsigt til Vesterhavet er 1:12 fint i blandingsforhold.
Det ses at der er en del skidt/lav/alge -belægning på stenene, det ville jeg forsøge at rense mekanisk/kemisk inden fugerne fræses ud.
Fugerne er lagt lidt tilbage ift forkant af stenene, hvis det udtryk skal bibeholdes skal du have lavet en "ko" til at fjerne mørtel til ønsket niveau inden fugen trykkes fast. Husk iøvrigt at mure så rent som muligt, træls hvis man skal bruge lang tid på at rense af bagefter.
Gds har en guide her.

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mange tak for de gode, konstruktive råd! Jeg har ihvertfald noget at gå videre med nu! Bh Christian 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis