Vand ind mellem glasliste og vinduesramme?

Hejsa.
Jeg er ved at skifte glas i mine gamle centrum vippevinduer fra 70erne. Ramme og karm er af træ.
Jeg skal have nye glaslister af træ på (alu med drypnæse i bunden) og nye glasbånd (gummilister).
Jeg ved man sætter sine 10x4 mm (standard) glasbånd fast på undersiden af sine 16x15 mm (standard) glaslister og så banker man glaslisterne fast til rammen med søm. MEN jeg forstår ikke hvordan der så ikke slipper vand ind mellem glasliste og ramme. Når de er banket i med søm kun, så kan der nemt opstå en lille bitte sprække og glaslisterne er endda formet så der opstår en lille rille her mellem liste og ramme, hvor vandet nemt vil samle sig og løbe.
I og med at glasbåndet skal gå helt ud mod ydersiden af listerne (nogle mener endda stikke en mm ud) så er der ingen glasbånd til at holde vandet væk der hvor jeg beskrev det kunne komme ind. (Se tegning)
Nedenunder er glasset så placeret 4 mm fra rammen og vandet kan frit komme ind i falsen. Falsen er i øvrigt ikke malet men bare rå træ på mine vinduer. Og så kan der vel opstå råd.
Hvorfor dælen er glasbåndende ikke så brede at de når helt ind til vinduesrammen og helt ud på den anden side af glaslisten, så de kan holde vandet ude?
Jeg ved det er Alm praksis og at det jo åbenbart fungere siden man gør det sådan. Men jeg forstår ikke hvordan der ikke trænger vand ind.
Man kan selvfølgelig lukke sprækken mellem lister og ramme med maling, men mange lister kommer færdigmalet, eller er af plastik hvor de ikke skal males.
Kan nogen forklare mig hvordan dette system holder tæt?
Kan nogen hjælpe mig med hvad jeg skal give det rå træ i falsen? Jeg kan ikke grunde og male det, da maling tager 4 uger før det er gennemhærdet og glasbåndet skal sidde godt fast og ikke hive maling af, limen fra glasbåndet skal helst heller ikke opløse malingen. Og jeg kan ikke vente 4 uger uden er vindue i kulden i mit nye badeværelse. Kan jeg bare give det gori transperant trægrunder 11? Eller kategoriseres falsen som indendørs og jeg skal give det Alm trægrunder? Og hærder det overhovedet hurtigere end træmaling. Hvad gør jeg for at beskytte træer i falsen når jeg kun har maks 6 dage til jeg skal sætte glasbånd på der skal sidde godt fast?

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kommer ikke vand ind, og den fugt der eventuel er der inde skal kunne tørre ud.
Hvis det var en ubåd så er det ikke en god løsning, men nu er det et vindue, og det skal ikke være vandtæt men regntæt / stænktæt. Det ville være anderledes hvis det er et tagvindue som ligger ned. 
Jeg mener at Gori vil være et godt valg. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også