Betongulv under orangeri (detaljer ift. armeringsnet)

Regner med cirka 10cm betongulv og under det 15cm stampede småsten med dug mellem de 2 lag (evt. dug under stenene også).
Skal jeg gå efter 2 lag rionet af tyndere gods eller 1 lag af fx 10mm gods?
Har læst et sted at øverste lag rionet bør være 5cm under top for at undgå revner (hvis rionet arbejder ift. årets temperaturer.

Kanten rundt bliver fundablokke med armering. Skal jeg på en måde have forbundet blokke og rionet, fx ved at skære nogle slidser i fundablokke og have nogle lange stykker kamstål på tværs hvor rionet hviler på? Eller bør rionet slet ikke have kontakt til fundablokke men klodses op (har set man kan købe nogle afstandsholdere) - således at gulv helt holder sig selv og kun har kontakt med betonets klæbende effekt mod siden af fundablokkene?


Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det en atombombe sikker bunker du laver eller hvad , , det er jo fuldstændigt vanvid det du laver , , i et drivhus / orangeri dyrker man da direkte i jorden ,og alene vægten af det gør at det ikke flytter sig , medmindre det er en orkan der kommer forbi .. 

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Jeg efterspørger svar på nogle detaljer omkring brug af rionet m.m.

Orangeriet er dyrt og skal stå der i årtier. 
Regner fx med at have motorcykel m.m. opbevaret i orangeriet om vinteren (den vejer 250kg).
Laver overkill fordi jeg ikke gider genbesøge fundamentet. 

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Normalt så holder man gulv / terræn dæk og sokkel hver for sig. I beboelser er der endda flamingo imellem( kant isolering)  Det vigtigste er at underlaget under gulvet er stampet stabilt. Du har ingen mulighed for at opdage om gulvet synker nogle millimeter. Hvis du binder det sammen så øger du chancen for revne dannelse. 
De lag dug som du beskriver ser jeg ingen fordel med. 
Du kan bruge 8 mm rionet, og skal det være ekstra stærk så vælg 50 mm masker. Det er mere end man bruger i industri gulve som er beregnet til truck kørsel. En motorcykel på 250 kg er ingenting. 
Det er maskiner på 20-40 tons som står og hamrer man kan have på sådanne gulve.
Rionet skal hæves op på klodser for at sikre at det ligger i isolering. 
Hvis det er meget stor orangeri mere end 10 m på den længste led så kan man overveje dilatations fuger. Det er steder hvor man med vilje svækker beton pladen ved at skære en revne. På den måde undgår man andre steder med svind revner. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
EV ELMAND > Klasse!   

Du nævner at rionet skal hæves op for at sikre det ligger i isolering? Jeg antager du mente betongulvet og ikke isolering.
Det bliver ca. 14 kvm => 3x4,5 meter.

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Helt korrekt " så det IKKE ligger i isolering" Men du har sikkert ikke isolering, så mange stumper mursten hen over grus laget kan også holde rionet oppe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis