Skalflex overligger?

Er der nogen der har erfaringer eller tanker om nedenstående gør-det-selv overligger fra Skalflex?

Jeg har et 3m vindueshul i en gavl hvor murværket over skal repareres. 

https://www.e-bygstore.dk/skalflex-murma-facadeoverligger-m-armering-100x3000-mm.html

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
23914 7480
Jeg har ikke erfaring med den type. Men den kan jo kun dække muråbning til 2800 mm da det skal ligge af i begge sider. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Ivan Flex
Ivan Flex Trådstarter
79
Godt set. Jeg har vedhæftet den forkerte længde. De fåes længere, men gør profilet virkelig så stor en styrkemæssige forskel?
Alternativt blot træforskalling og måske samme armering i de to nederste vandrette fuger?
ev elmand
ev elmand
23914 7480
Det er lidt enten eller. Vælger du træ skelet og beklædning yderst og inderst, så skal det gå helt ned til vindue. Der må så heller ikke være en muret gavl over eller andet det skal bære.
Vælger man traditionel overligger, så består styrken delvis af overligger som er armeret i selve stenene ( og ikke i fuger) men styrken kommer for en stor del af de murskifter der er over. 

m.v.h. Erik
Ivan Flex
Ivan Flex Trådstarter
79
Tak for svar Erik.
Jeg tror ikke jeg forklarede mig ordentligt.
Jeg mente en understøtning med en regel på tværs hvor jeg ligger første skift op og ligger armering i vandrette fuger. Til sidst fjerner jeg understøtningen. Vil alu- profilet til 2500kr virkelig gøre det meget stærkere?
Dit foreslag med udelukkende trækonstruktion og lodret beklædning hele vejen op til taget har jeg også overvejet. Indervæggene er muret i cellesten. Vil man skrue det nye skelet i indervæggen?
En overligger i træ vil jo være synlig længere ud til siden end selve vinduet.
ev elmand
ev elmand
23914 7480
Du behøver ikke overligger i træ ud over vinduet hvis ikke det skal bære noget. Dette skelet kan fastgøres i sider, og hænge i tagkonstruktion eller hvad der er oppe fra.
Det er ikke jernarmering i fuger der hjælper noget, Det skal støbes ind en række sten, og det er lige vel langt til at det er nemt at lave selv. 
Du kan vel blot reparere murværket som det er. Altså kradse fuger ud og fuge igen. 

m.v.h. Erik
Ivan Flex
Ivan Flex Trådstarter
79
Tror du virkelig det kan holde bare at reparere fugerne? - det ville være dejligt!
Hvilken blanding skal jeg bruge til det?
På billedet har jeg med rødt tegnet hvor murværket er revnet og stenene hviler nu på vinduesrammen…
Annonce
ev elmand
ev elmand
23914 7480
Ok det er den gavl. 
Der bliver du nok nødt til at pille gavl stykket ned og få lavet en ny overligger af de rensede sten. 

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis