Dobbeltisolering i underlag?

Hej. 
I forbindelse med lejlighedssalg er der blevet udarbejdet et EL-tjek, som har lavet en anmærkning på vores stikkontakt i entreen om at "dobbeltisolering skal føres ud i underlag". 
Som jeg forstår det, skal den samlede ledning (dobbelt isoleret) være ført ud i selve underlaget og så derfra kan blive afisoleret og splittet til de forskellige farvede ledninger, som føres ind i selve kontakten og afbryderen. Er det korrekt? Er der virkelig et krav om dette, for når jeg ser på nettet og diverse monteringsvideoer, er ingen ledninger ført med dobbeltisolering ud i underlaget? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Medmindre fabrikanten af det underlag eksplicit anviser at kabling skal indføres med ubrudt ydre kappe, kan jeg ikke se problemet i den installation. PVL installationer (kabling med 1 lag isolering) som din, er ikke atypisk i dag.
Jf. Sikkerhedsstyrelsen kan man klage over elrapporter til Ankenævnet for tekniske installationer, ubekendt med mulige omkostninger og ventetid.
Jeg ville nok skrive til firmaet først.
S. Fabrin
S. Fabrin
15196 4400
Hvis billedet forstørres op, kan man se at røret ikke er ført ind i underlaget. Det er strengt taget en fejl og er sikkert også det, der menes med at dobbeltisoleringen skal føres ind i underlaget.

fase
ev elmand
ev elmand
23872 7480
Det er nok røret oven på underlaget der går ned til underlaget og ikke ind i underlaget. Du kan skrue underlaget af, og fuldføre den afskæring af blanketten i under lag for derefter at sætte underlag fast igen ca. 3 mm længere oppe. 
Så er den sag klaret. 
Men ellers er det vist det man kalder en bagatel i forbindelse med hushandel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Mindre vindue, murerarbejde.
    Lav-Hus (læst 670 gange)
  2. Varmeregnskab
    Fyr og opvarmning (læst 648 gange)
  3. Kan der trækkes el til en stikprop?
    Hårde hvidevarer (læst 869 gange)
  4. Pilleovns udfordring. Inspiration søges
    Fyr og opvarmning (læst 846 gange)
  5. "Væghængt" bordplade
    Lav-Hus (læst 453 gange)
  6. Når batterierne strejker :-(
    Lav-Hus (læst 389 gange)
  7. Hvad har vi på loftet?
    Lav-Hus (læst 400 gange)
  8. Ny stiksav
    Værktøj og maskiner (læst 506 gange)
  9. Kan jeg pudse riller fra elektrikeren op med gipspuds?
    Lav-Hus (læst 362 gange)
  10. Hvordan lapper man en vandhane?
    Lav-Hus (læst 308 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis