Radiatortermostat

Jeg vil lege lidt med en smart radiatortermostat, formentlig Danfoss Eco 2. Målet er en mere automatisk regulering af temperaturen og som bonus muligvis en lille besvarelse.
Jeg er kommet lidt i tvivl jo mere jeg læser. Kan jeg sætte en ny termostat på vedhæftet radiator?

Er der nogle ting jeg skal være opmærksom på?

Vi har fjernvarme.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner en returventil, fordi den sidder nede ved gulvet og der er et rør ind i toppen i den anden side. Jeg har Danfoss Ally (og er glad for dem), men de virker ikke med returventiler.

Medmindre der findes smart-termostater der virker med returventiler, så kan en løsning være, at få sat termostaten på fremløbet. Du kan stadig beholde returnventilen, hvilket så vidt jeg forstår, kan være smart nok med fjernvarme fordi den sikrer at der ikke sendes uafkølet vand tilbage til nettet.

Mvh. AllanE
Ja, det er en returventil. De er designet til et større differenstryk og kan derfor bruges til fjernvarme uden differenstryksregulering.

Hvis du har en gammel fjernvarmeinstallation, kan du ikke sætte fremløbstermostat på uden at du også får installeret en differenstryksregulator. Da fremløbstermostater ikke er designet med de samme kræfter, vil de larme hvis differenstryket er for højt.
Danfoss har lavet en fremløbsventil der kan klare høje differenstryk, hvis du ikke har differenstryk regulator på anlægget. RA-DV hedder modellen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis