Stor forskel på AalborgPortland BASIS og RAPID?

Skal til at indkøbe noget cement til fundablokke (fundament til orangeri).

Så vidt jeg kan læse mig til så er BASIS god til fundament og RAPID er god til selve gulvet.
RAPID har den fordel at det ikke så let udtørrer.

Skal jeg holde mig fra at bruge RAPID til det hele? Det gør det en del lettere at indkøbe hvis jeg bruger samme type til det hele... 

Hr. Mogensen... der helst lave det korrekt første gang!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren
Gregeren
4843 2830
Rapid er jo hurtigtørrende. Brug basis til det hele.

Elektronikteknikeren
HrMogensen
HrMogensen Trådstarter
28 4000
Så bliver det BASIS.
På AalborgPortlands egen side står der at RAPID er god til gulv... Det er måske så hurtigtørrende at jeg hurtigt kommer i vanskeligheder med ca. 14 kvm gulv? 

Gregeren
Gregeren
4843 2830
Du skal kun bruge rapid hvis du skal have svigermor på besøg samme dag som du støber, og hun stiller krav om at kunne gå på gulvet.

Basis giver dig den tid du skal bruge når du selv støber. Udtørring klarer man med plast afdækning, son rulles ud efterhånden som arbejdet skrider frem.

Man skal som udgangspunkt ikke bruge andet end basis cement, med mindre man har et specifikt behov som gør rapid relevant.

99,9999procent af alt gør det selv støbning af fundamenter og terrændæk foregår med basis.

Elektronikteknikeren
HrMogensen
HrMogensen Trådstarter
28 4000
Mange tak for de hurtige svar!
Bør overdækningen være helt uigennemtrængelig plastik? Kan jeg bruge den grønne pressening fra Harald Nyborg? 

Gregeren
Gregeren
4843 2830
Du kan bruge almindelig malerfolie hvis det ikke blæser så meget/er indendørs. Du kan lægge nogle brædder på til at holde på folien. Afdækningen skal bare ligge et par dage, herefter er der ingen ko på isen.

Alternativt kan du sagtens lægge en presenning, den er tæt nok, da den også har en plastfolie i sig.

Elektronikteknikeren
BOFH
BOFH
2176 8600
Så længe det er køligt forårsvejr er afdækning unødvendigt da der er minimal fordampning, det må ikke udtørre pga betonen forbruger vandet som en del af hærdeprocessen, ingen vand = porøs og svag beton.

Når det ikke lige er varmt og tørt vejr kan man i værste fald fugte overfladen lidt med vandkanden - såfremt bygerne ikke gør det for en med det vejr vi har i øjeblikket.

Eneste grund til afdækning lige nu skulle være pga nattefrost.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
HrMogensen
HrMogensen Trådstarter
28 4000
Gregeren skrev den 16-03-2023 18:59:51

Du kan bruge almindelig malerfolie hvis det ikke blæser så meget/er indendørs. Du kan lægge nogle brædder på til at holde på folien. Afdækningen skal bare ligge et par dage, herefter er der ingen ko på isen.

Alternativt kan du sagtens lægge en presenning, den er tæt nok, da den også har en plastfolie i sig.

Det er udenfor. Sørger selvfølgelig for at kigge lidt vejrudsigt så det ikke clasher med mere frost og sindsyg blæst/regn. 

Jeg bruger en stor grøn pressening - er til at styre og så nogle lange brædder på tværs.  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Mindre vindue, murerarbejde.
    Lav-Hus (læst 670 gange)
  2. Varmeregnskab
    Fyr og opvarmning (læst 648 gange)
  3. Kan der trækkes el til en stikprop?
    Hårde hvidevarer (læst 869 gange)
  4. Pilleovns udfordring. Inspiration søges
    Fyr og opvarmning (læst 846 gange)
  5. "Væghængt" bordplade
    Lav-Hus (læst 453 gange)
  6. Når batterierne strejker :-(
    Lav-Hus (læst 389 gange)
  7. Hvad har vi på loftet?
    Lav-Hus (læst 400 gange)
  8. Ny stiksav
    Værktøj og maskiner (læst 506 gange)
  9. Kan jeg pudse riller fra elektrikeren op med gipspuds?
    Lav-Hus (læst 362 gange)
  10. Hvordan lapper man en vandhane?
    Lav-Hus (læst 308 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også

Find byggemarked

Vi har samlet alle byggemarkeder i Danmark.
Søg på postnummer her:

Se alle byggemarkeder her