Kan jeg pudse riller fra elektrikeren op med gipspuds?

Hey alle

Får elektriker på besøg i næste uge, som riller alt mit el ind. Hører mange virkelig gode ting om gipspuds til reparation af vægge. Kan jeg også bruge det til at fylde rillerne fra elektrikerens arbejde op med? Alle kablerne er primært lagt nede ved fodlisterne, så er ikke alt for bekymret over borefasthed etc. Men det skal selvfølgelig stadig være velegnet til jobbet uanset hvad.

- Alex
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er fan af gipspuds. Men selvom det sikkert kan bruges uden problemer til rillerne, er der vel ikke rigtig nogen fordel ved det i denne situation. Det er dyrere og der er kortere tid at arbejde i (før det bliver tykt/tørt), i forhold til en alm. mørtel.

Spændt på at høre andres bud her. Jeg skal i gang med samme øvelse snart.

Mvh. AllanE
Helt klart mørtel, ikke fan af gips pga den korte pot-time, man vil ikke have spild så man bruger mere tid (end ved mørtel) på at blande små portioner hele tiden.

Bonus er at hvis væggen er pudset i forvejen er man færdig i en arbejdsgang. Hvis den ikke er pudset skal man alligevel over det bagefter med letspartel.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Væggene er allerede spartlede og malede. Det er en gammel lejlighed i KBH det bliver gjort i. skal det forstås sådan at gipspuds giver en arbejdsgang mindre fordi man ikke behøver spartle det over?
alexdecker skrev den 16-03-2023 22:03:23

Væggene er allerede spartlede og malede. Det er en gammel lejlighed i KBH det bliver gjort i. skal det forstås sådan at gipspuds giver en arbejdsgang mindre fordi man ikke behøver spartle det over?

Ikke helt, tror det bliver svært at få gipspuds til at blive ens mod det omgivende, dvs mm det er pudset væg vil man altid skulle spartle efter.


/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg synes det afhænger lidt af hvad der efterfølgende skal på væggene.Situationen er jo forskellig hvis de skal males ift. hvis de skal tapetseres.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Væggene står fuldspartlede og hvidmalede nu. Hvis muligt gad jeg godt slippe for at fuldspartle alle væggene kun på grund af rillerne. Og det var derfor jeg tænkt om man kunne bruge gipspids fremfor mørtel. Har to sække Durapuds 710 stående, så måske jeg bare ender med at mørtle. Men phew - gid man kunne slippe!
Du murer det blot ind med den Durapuds 710, og vær sikker på at det er skrabet ordentlig af og at den malede væg er vasket ved siden af.
Så er det bare at spartle selve rillen op til slut før maling. 
Hvis der stikker noget ud så er det at du skal fylde lige så meget spartel på hele væggen igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-03-2023 00:25:36

Du murer det blot ind med den Durapuds 710, og vær sikker på at det er skrabet ordentlig af og at den malede væg er vasket ved siden af.
Så er det bare at spartle selve rillen op til slut før maling. 
Hvis der stikker noget ud så er det at du skal fylde lige så meget spartel på hele væggen igen. 

 Tak! Var faktisk ude i om jeg skulle have købt noget Weber 280. Men jeg kan godt bruge Durapuds 710 til at fylde el-riller ud?

Til orientering endte jeg med at bruge Durapuds 710 til rillerne. Og det var et kæmpe svineri. Prøvede mig derefter frem med gipspuds til en loftreparation, og det var markant nemmere at arbejde med, og svinede slet ikke på samme måde. Så ville ønske jeg havde taget alle rillerne med det også.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også