Klematis, hvor dybt skal jeg plante den?

Hej alle,

Jeg har netop købt tre klematisser på en planteskole; en Westerpatte, en Duchess of Edinburgh og en Ashva. De skal nu plantes ude i haven, men jeg er i tvivl om, hvor dybt jeg skal plante dem. Tvivlen er opstået, fordi én gartner har sagt, at jeg ikke må plante dem dybere, end de står i potterne nu, mens en anden gartner har sagt, at jeg skal plante dem 10 cm. dybere, end de står i potten nu.

Er der mon en af jer, der har et overbevisende input her?

Pft. og mvh.
Hjemmemekkeren.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her sakset fra fra en plante vejledning. Det er ikke pottens plantedybde man skal gå ud fra men rodhalsen. 

  • Grav et plantehul, der er rigeligt bredt og dybt. 
  • Løsn jorden i bunden og på siderne af hullet med en greb, og fyld derefter helt op med vand.
  • Placer planten i hullet efter vandet er trukket ned i jorden, så der er 5-10 cm fra rodhalsen op til jordoverfladen. Vær forsigtig når planten tages op af potten, da den har en sart rodhals. 
  • Fyld plantehullet med jord og vand igen. 
  • Træd aflsutningvist jorden fast omkring planten.
  • Den nederste del af planten skal helst stå i skygge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand >>

Mange tak for dit fine input.

- Vil du oplyse, hvilken hjemmeside du har sakset fra?
- Rodhalsen; er det ikke det samme som jordoverfladen i potten - altså der hvor planten skifter fra at være under jorden (rødder) i potten til over jorden?

... Jeg har i øvrigt altid undret mig over formuleringen "rigeligt" i forbindelse med bredt og dybt. Er det rigeligt ift., at jordknolden fra potten kan puttes ned i hullet eller ift. hvad? Min planteskole siger, at plantehullet skal være dobbelt pottediameter og dobbelt pottehøjde - det kan jeg forholde mig til med en tommestok.

Pft. og mvh.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Klematis er idiotsikker , bare sæt den ned i jorden , dybt eller lavt , er ligegyldigt  , men den nederste del af planten skal skygges så den ikke får sol , den vokser naturligt i skove hvor træerne giver skyggen den behøver .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Fine sorter du har fundet dig   og du får en fin blomstring med Westerpatte og Duchess of Edinburgh tidlig til midt sommer, hvor så Asha overtager og slutter sommeren af frem til sensommer/efteråret.

-Hvis jeg må komme med en indskudt bemærkning synes jeg du også skal huske at fokusere mere på HVOR du planter dem og ikke kun HVOR DYBT.   
Fælles for alle 3 sorter er fugtig, veldrænet, "kølig" jord (dvs. lad rodnettet blive skygget af dækmatriale af en slangs som f.eks. skærver, sten eller fodplanter med langsom voksehastighed). De kan dog alle tre lide sol/halvskygge.

Jeg vil ikke plante dem 10 cm dybere, men måske kun 3-5 centimeter dvs. så lidt af rodhalsen er dækket, og så slutte af med dækmatriale omkring toppen.

Som @Karl Smart er inde på, så er plejer clematis at være rimelig idiot sikre, og disse sorter du har valgt er også ret hårdføre til det kolde tempereret klima her i Norden.

God fornøjelse med det, og håber du får glæde af dem i mange år frem.   
Hold_Ved_Montøren >> Tak for dit fine indlæg. Nu er det snart et stykke tid siden, jeg har plantet, men rart at få bekræftet, at jeg har gjort, som jeg skulle - også iht. dit fine indlæg. 

Min jord er meget leret, men jeg har plantet i ½ plantestarter og ½ mit eget lerede jord, så med den relativt store andel plantestarter, håber jeg, at jorden er drænende nok. Hullerne var 2 x pottens diameter og 2 x pottens højde. Håber det er tilstrækkeligt, men det vil kun tiden vise.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis