Fuger i typehus

Hej Lav-det-selv'ere
Jeg har søgt på forummet for at blive klogere på mørtel til fuger på typehuse/parcelhuse fra 1960'erne, men har ikke fundet noget. De tidligere indlæg handler så vidt jeg kan se om huse fra tidligere byggeperioder. 

Mit spørgsmål handler om, at jeg skal udskifte nogle fuger mellem murstenene på mit hus fra 1966. Jeg ved, at hårheden på mørtelen ikke må være hårdere end det huset oprindeligt er muret op med. Men jeg kan ikke lure om jeg kan antage, at det er brugt en KC mørtel (kalk og cement blanding), eller om det ligeså godt kan være der er brugt en KKH mørtel eller ren kalk-mørtel. 
Er der mon nogen af jer erfarne der har et bud på hvilken type mørtel/hårdhed jeg kan starte ud med at bruge?
Måske skal jeg prøve med en KKH først, for at være sikker på den ikke er hårdere end resten af mørtelen?

Tak for inputs!

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH
BOFH
2184 8600
Det ville hjælpe en del hvis du kunne lægge et billede i ordentligt kvalitet op på tråden.

Overordnet blev der brugt mest strand, bakke -og bastardmørtel. Den sidste kunne være en blanding imellem de to foregående men også med tilslag af ren kalkmørtel.

Mere info her.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

andreas1234
andreas1234 Trådstarter
3
@BOFH: Tak for dit svar! Jeg prøver at få lagt et billede op snarest
andreas1234
andreas1234 Trådstarter
3
En kort opfølgning/afslutning: Jeg endte med at købe noget bakkemørtel, og selv iblande lidt cement i forholdet 8:1 (altså mest bakkemørtel!). Så blandede jeg en lille smule grus i for at få noget mere tekstur. Jeg er lige startet, men resultatet ser fint ud.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis