Finer spisebord hjælp

Vi har fået et brugt rundt spisebord. Der er en ring på det som tidligere ejer har forsøgt at fjerne, forgæves. Men da bordet var gratis og perfekt størrelse til vores køkken tænkte jeg at det måske kunne fikses.
Bordet er lakeret finer. Jeg havde håbet jeg kunne slibe lakken af og give det en mørk olie, måske den mørke grå fra Junkers. Tænkte det ville gøre ringen mindre tydelig. 
Men jeg er lidt i tvivl om olie vil være en ok løsning når der ikke er finer på kanten af bordpladen? Det ligner bare en fint slebet mdf plade.
Så hvad kan jeg gøre ved det. 
Vil olie være en løsning? Eller skal det enten males eller have lak igen?
På forhånd tak 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Jeg ville aldrig bruge olie, oven på noget der har været lakeret.
Årsag: Du skal have alt, og her mener jeg ALT lak af, og det er hulens svært på en fineret der er mellem 0,5 og 0,7mm tyk.
Er der bare den mindste smule lak tilbage og du hælder olie på, vil disse steder fremstå som våde pletter, da olien ikke kan trænge ind i træet. Du vil ende op med en overflade der virker plettet og uens.
Du kan bruge en ziehklinge til at trække lakken af med, og så slibe forsigtigt (altid i åreretningen) for at fjerne ringen, men igen med stor forsigtighed for fineren er tynd, og kommer du igennem den, så ....      
Derefter ville jeg bruge lak igen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 15-03-2023 13:48:56

Velkommen til.
Jeg ville aldrig bruge olie, oven på noget der har været lakeret.
Årsag: Du skal have alt, og her mener jeg ALT lak af, og det er hulens svært på en fineret der er mellem 0,5 og 0,7mm tyk.
Er der bare den mindste smule lak tilbage og du hælder olie på, vil disse steder fremstå som våde pletter, da olien ikke kan trænge ind i træet. Du vil ende op med en overflade der virker plettet og uens.
Du kan bruge en ziehklinge til at trække lakken af med, og så slibe forsigtigt (altid i åreretningen) for at fjerne ringen, men igen med stor forsigtighed for fineren er tynd, og kommer du igennem den, så ....      
Derefter ville jeg bruge lak igen.

 

Tak for hurtig svar.

Jeg ved ikke hvor meget tidligere ejer har slebet på pletten så jeg er lidt bange for at slibe mere på den. Det var derfor jeg tænkte at et mørk farve ville skjule den ret godt. Men vil helst beholde træ mønsteret hvis muligt så derfor jeg tænkte en mørk olie.
Hvad med en mørk bejse-lak? Har set dem i flere farver. Det vil selvfølgelig stadig kræve et kæmpe slibe arbejde men ville det kunne bruges på en finer/mdf plade?
Eller kan man lakere ovenpå olie?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Problemet med at skifte farve er at du enten skal have al den eksisterende lak af eller også så kommer den nye farve til at ligge oven på den gamle lak, med fare for at der igen opstår "pletter" da lakken ikke er ens over det hele.
Bejdse bruges normalt på nyt/rå træ, og derefter giver man en overfladebehandling (enten lak eller olie) da bejdsen i sig selv ikke kan tåle alverden.
Ved ikke at overflade behandle vil du hurtigt slide igennem farven og så så er du for alvor på den.
Specielt spiseborde skal jo kunne tåle at blive tørret over med en våd klud, når man nu vælter rødvinen eller lille Bimmer spilder morgenmaden     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 15-03-2023 15:40:46

Problemet med at skifte farve er at du enten skal have al den eksisterende lak af eller også så kommer den nye farve til at ligge oven på den gamle lak, med fare for at der igen opstår "pletter" da lakken ikke er ens over det hele.
Bejdse bruges normalt på nyt/rå træ, og derefter giver man en overfladebehandling (enten lak eller olie) da bejdsen i sig selv ikke kan tåle alverden.
Ved ikke at overflade behandle vil du hurtigt slide igennem farven og så så er du for alvor på den.
Specielt spiseborde skal jo kunne tåle at blive tørret over med en våd klud, når man nu vælter rødvinen eller lille Bimmer spilder morgenmaden     

 

Ok det giver meget god mening. 
Betyder det så at jeg ikke behøver at slibe alt lak væk hvis jeg beholder det som det er? Hvis jeg sliber lidt mere på pletten og måske lige sliber hele toppen over hurtigt, så skulle det være fint til et par lag lak?
Eller vil du stadig råde mig til at trække alt den gamle lak væk?
Nej så længe lakken sidder fast, så behøver du ikke andet end at lige "mattere" lakken ved en let slibning.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også