Luftkøler med vand

Dav Folkens
Da de danske somre, er begyndt at blive ret varme, har jeg overvejet at købe en luftkøler med vand, såsom en Dyson Cool blæser AM07.

Jeg er dog lidt bekymret for, at der kan komme skimmel, på grund af den fugtighed der måske kommer, af at bruge sådan en, på et soveværelse.
Er dette noget at være bekymret for?

Jeg mener at have læst, at de virker fint med vinduet åbent, hvilket det alligevel vil være om sommeren. Jeg kan dog ikke gennemskue, hvordan dette fungerer, uden at kulden slipper ud?
Hvis man kan gøre dette, så vil luftenfugtighed jo aldrig blive for høj.

Hvis man ikke kan anvende denne metode, kan man  så anvende en luftkøler om natten, og så lufte ud om morgenen? Eller kan der stadig komme skimmel, ved at der midlertidigt er lidt fugtigt?

Jeg har desuden læst, at en luftrenser også fjerner skimmel fra luften af. Er dette korrekt?

Mvh Frank
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kort fortalt, så virker de ikke, lad være med at bruge penge på sådan en.
Når vand fordamper, så hiver den noget energi ud af vandet (varme), og på den både køler den.
Problemmet er jo blot at energien nu er i dampen og derved i luften i rummet.
På et eller andet tidspunkt er luften fyldt med vanddamp, og man bliver nød til at lufte ud, og så er man tilbage hvor man startede.
For at køle et rum ned, skal man flytte varmen ud, og det gør en vandfordamper ikke.

Du kan bruge den til at stå og blæse lidt køligere luft på dig, mens du har vinduet til at stå åbent, men altså ikke til at køle et rum ned med.
Sov med åbne vinduer om natten, dette nedkøler husets mure.

Om dagen holder du lukket, og kulden vil sidde i murværket i nogen tid. Det afhænger af hvor meget man kan skærme for solen, så på et tidspunkt bliver det måske nødvendigt at åbne igen.

Luftrenseren fjerner skimmel hvis den har HEPA filter, hvilket de plejer at have.

Vandkøler duer ikke til at køle rum med, du skal have fat i en rigtig aircondition med kompressor.

Elektronikteknikeren
Tak for svarene.

Ok det er lidt ærgeligt.

Jeg havde håber det ville hjælpe om sommeren.

Vil i mene, at det er relevant at have en luftrenser, for denne funktion alene?
Nej, De dur ikke.Den type "Swamp Cooler" kan  sænke temperaruren en anelse (under 1 grad), men til gengæld øger de luftfugtigheden, så det føles en smule varmere. Spild af penge.

Hvis man ønske at sænke temperaturen, er udvendig solafskærmning rigtigt godt.

På en sommerdag giver solen 1 kW varme pr kvadratmeter. Vinduer i solsiden giver den mængde varme ind i huset. Det er ekstremt hvor meget varme vinduerne lukker ind om sommeren. Mange har udestuer hvor det bliver ulideligt varmt om sommeren. Prøv at sammenlige det med en bygning uden eller næsten uden vinduer. De er ofte behagelige om sommeren.

Så inden man tænker på at bruge energi på nedkøling, sørg for udvendig solafskærmning.

Nyeste bygningsreglement kræver energiruder med 3-lag. Dette medfører at mange ejere af nye huse opdager at de er meget varme om sommeren. Jeg er skuffet over at BR18 ikke har et krav om mulig solafskærmning (det er et krav i Tyskland). Nogle ejere af nye huse, køber airconditionanlæg og så koster BR18 mere energi end det sparer.

 

Godeven har du et link, til sådan et produkt?
Annonce
Vil i så mene, at et mobil aircon anlæg, med slange ud af vinduet kan anvendes, eller vil det være bedre, at købe et fastinstalleret system?
Der er masser af muligheder. Søg på markiser,skodder, udvendige persienner og screens.

En transportabel airconditioning med slangen ud af et åbenstående vindue er energi frås af værste skuffe.
Regn med 20 kWh i døgnet for at holde et rum på 15 kvm kølet ned en sommerdag ved at bruge den metode.
Så du vil mene, at en fast aircon er bedre? Også energimæssigt?
Nej, jeg mener at solafskærmning er bedst.
Hvis du skal ned i 20grader en varm sommerdag, er det en luft til luft varmepumpe du skal have. Den er suverænt billigst i drift, og kan give dig den ønskede ydelse.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis