Dørfals hvor der pt. er vindue

Jeg har et vindue, som skal fjernes, for at gøre plads til min nye hoveddør. Jeg er lidt i tvivl om bunden, det meste information jeg kan finde, omhandler nybyg, med store mængder murpap der bliver klæbet på, men her er det jo en ombygning, hvor der ikke bliver muret nyt oven på fundamentet, så er det bare at lave hul, og støbe plant i bunden?

Min plan var at skære hullet ud, fra vindue og ned, lukke hulmuren af. Jeg har tænkt på om der skulle ligges et lag trykfast isolering ind, men da det er et ældre hus, er der kun 100mm hulmur, så der er ikke plads til voldsomt meget, hvis jeg også skal kunne mure hulmuren til.

Og til sidst, fra den nye dør, er der ca. 15cm op til den eksisterende overligger over det nuværende vindue. Vil man ligge nye overliggere op, eller hvordan?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din mur er med facade sten, så skal du have hugget en del sten ud så du kan mure det pænt op på den synlige del. Og når du murer det sammen med facade mur skal der være en strimmel 20 mm flamingo imellem facade mur og indvendig mur. Denne strimmel gemmes så bag dørkarmen på den dør der sættes ind. 
Hvis du undlader det så har du balladen med fugt der trænger igennem eller mug der sætter sig på indermuren efterfølgende. Det kommer fordi der opstår en kuldebro. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-03-2023 22:50:24

Hvis din mur er med facade sten, så skal du have hugget en del sten ud så du kan mure det pænt op på den synlige del. Og når du murer det sammen med facade mur skal der være en strimmel 20 mm flamingo imellem facade mur og indvendig mur. Denne strimmel gemmes så bag dørkarmen på den dør der sættes ind. 
Hvis du undlader det så har du balladen med fugt der trænger igennem eller mug der sætter sig på indermuren efterfølgende. Det kommer fordi der opstår en kuldebro. 

 Både yder og indermur er pudsede leca blokke. Den nye hoveddør åbner indad, så den skal jo monteres ret langt inde, det er her jeg er i tvivl om jeg vil kunne dække flamingoet

Når det er pudset facade så kan du godt skære lige ned og så pudse det op bagefter. Når døren skal sidde langt inde så er det ikke indermuren der skal mures ud til ydermur men omvendt. Altså skal ydermuren mures ind til indermur. Og her skal flamingo så sidde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis