Er der noget jeg kan gøre?

Jeg har fået lavet et hul i min væg i forbindelse med at flytte min sofa rundt. Kan det repareres uden de helt store omkostninger eller skal jeg have fat i en håndværker? På forhånd tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
15237 4400
Reparer stedet med lidt mørtel og mal det over.

fase
Ødelagt væg
Ødelagt væg Trådstarter
3
S. Fabrin skrev den 14-03-2023 18:06:14

Tak for hurtigt svar. Hvad med de prikker der er i tapetet? 

henrikh29
henrikh29
772 9400
Ødelagt væg skrev den 14-03-2023 18:56:52

S. Fabrin skrev den 14-03-2023 18:06:14

Tak for hurtigt svar. Hvad med de prikker der er i tapetet? 

"Prikkerne" er fordi det er savsmuldstapet. Så hvis du bare lapper med mørtel og maler over, vil det kunne ses tydeligt.

Der findes en spartelmasse (filer) med "indbygget" savsmuldstapet. Men om du får helt samme struktur er nok ikke sandsynligt. Men det vil være bedre en mørtel. Den kan bl.a købes her : https://www.jemogfix.dk/polyfilla-rutexfiller-savsmuldstapet/6122/9049677/ Husk at lægge på i flere lag og lad tørre imellem (står forklaret på tuben).

Det bedste var, om du havde et stykke tapet magen til. Så spartler du hullet (eller bruger mørtel). Når det er tørt kommer man almindelig trælim på området og klæber et stykket nyt savsmuldstapet ovenpå. Området man smører med trælim skal være "uensartet" rundt. Og tapetstykket skal være firkantet og gå godt ud over området med lim. Når det så er tørret op, rykker man det overskydende tapet (kanterne) af i hurtige ryk. Til sidst males. Så kan det faktisk laves, så det ikke kan ses.
solaris
solaris
146 2600
Gør som Fabrin råder til, og når det er størknet, så smør godt med tapetklister på det spartlede område og lidt ud over kanten, tag derefter et stykke savsmuldstapet der er noget større end det reparerede område og placer det over reparationen . dagen efter når limen er tør river du det løse tapet af ved at rive mod midten af reparationen, og du kan male hele væggen. En noget nemmere måde kunne være at spartle hullet med spartelmasse til savsmuldstapet, men det bliver nok ikke helt usynligt.
Ødelagt væg
Ødelagt væg Trådstarter
3
Tak for de gode svar og forklaringer. I har været en kæmpe hjælp 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også