Når batterierne strejker :-(

Kender i det?
Man er godt i gang med en opgave også pludseligt så strejker batterierne....

Jeg var i gang med at hygge gulv op i en brusekabine, der skal gerne skiftes fra et alm "kedeligt" kvadratisk afløb, ude midt i gulvfladen, til et linjeafløb ved den ene side. Så der skal en del beton op og uden at skade gulvvarmeslangerne.
Så sker med lidt forsigtighed fra en side.. Det gik egentligt godt, langsomt men fremad.... Og pludseligt, spå ville ingen af mine 3 batterier (Makita 18V LXT) længere oplades.... OK, de to er fra 2017 og har været brug godt siden, så de ville jo stoppe på et tidspunkt... Men det sidste der er noget nyere, men dog nok 2-3 år efterhånden strejkede samtidigt.....

Så lige nu er der dømt ufrivillig pause fra opgaven.....

Må jo finde ud af hvorfor de ikke kan lades, eller finde et nyt batteri....

Nogen der har et bud på hvad der kan være problemet med laderen og gerne  hvordan det kan testes?
Eller hvis ikke fejlen findes her og det reelt er batterierne der er færdig, hvor finder jeg så et pat Makita 18V LXT batterier (gerne 4 eller 5 Ah) til den rigtige pris?

På forhånd tak for input :-)


MVH Njord
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fra mest sandsynligt til mindst sandsynligt:

1) Laderen er defekt.
2) Apparatet, som batterierne er brugt i, er defekt.
3) Alle batterier har givet op samtidig.

P.S: Nemmeste måde at teste laderen er med et batteri som er OK.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 13-03-2023 21:17:08

Fra mest sandsynligt til mindst sandsynligt:

1) Laderen er defekt. 
2) Apparatet, som batterierne er brugt i, er defekt.
3) Alle batterier har givet op samtidig.

P.S: Nemmeste måde at teste laderen er med et batteri som er OK.

 Umiddelbart har jeg altså ikke et nyt batteri til en test, bør man ikke kunne måle det med et multimeter fx? 

At min SDS hammer er kaput.... Den fejler ikke noget, drt er batterierne, der enten ikke virker eller ikke modtager strøm fra laderen. Deres indikator lyser kun med 1 af 4 dioder efter ladning... Lader en lade et or timer og en anden natten over for at checke i morgen...

Så 1 er i min optik sandsynligt, men hvordan testes det? 
2 min SDS hammer er ok 😁
3 ret usandsynligt....

Men der har været strøm på de forskellige batterier 4 og 5 ah udgaver, i forskellige mængder efter opladninger gennem gårsdagens og eftermiddagens arbejde... 

MVH Njord
Prøv at åbn batteriet op og mål hver enkelt celle - hvis en af dem er på under 3 volt så er det batteriet der dødt.

Ellers prøv at mål på din lader og se om du kan måle en spænding på ca. 22 volt - hvis der ikke er dit så er din lader nok defekt.
Det skulle være underligt at 3 batterier døde samtidigt, så det må være din lader der er defekt.
Kender du ikke nogen der har en Makita lader du kan prøve?

Når batterierne kun viser 1 streg, vil maskinen sandsynligvis ikke starte op.

Vi prøver igen, i morgen --
Tror heldet har været med mig, måske blot tøvede kontaktflade, beton støv er lidt ond... 
Fik i hvert fald 4 dioder på et af de gamle batterier. Har brugt drt til drt gik tomt 1 diode og det virker til der var den forventede energi i batteriet.... Støvet laderen godt af og et andet batteri til ladning nu.... Der kommer et med 1 diode i for natten så spændende hvordan det ser ud i morgen.... 

MVH Njord
Annonce
njord skrev den 13-03-2023 22:47:28

Tror heldet har været med mig, måske blot tøvede kontaktflade, beton støv er lidt ond...
Fik i hvert fald 4 dioder på et af de gamle batterier. Har brugt drt til drt gik tomt 1 diode og det virker til der var den forventede energi i batteriet.... Støvet laderen godt af og et andet batteri til ladning nu.... Der kommer et med 1 diode i for natten så spændende hvordan det ser ud i morgen.... 

Det kan måske også være fordi batterierne var blevet varme, så mener jeg ikke laderen vil lade før de er kølet ned.

 


Vi prøver igen, i morgen --
To af re har nu fire dioder... Den sidste må lade mens jeg er på job.... 
Håber det bedste 😁

MVH Njord
Fik du liv i den igen ?
Var ude for noget lignende, med Makita kulløs boremaskine, jeg brugte den til noget  noget alt for tungt arbejde, den lugtede lidt varm, og ville ikke køre mere, heller ikke med et frisk batteri.
Her til morgen kørte den perfekt igen, så der er åbenbart en overophedningssikring indbygget i maskinen.

Vi prøver igen, i morgen --
Ja der er gang i det hele igen, om det er støv eller maskinen der var gået varm kan jeg ikke sige.... Støvende grundigt af og ventede til næste dag, og siden har det virket... 

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis