Forskalling går over skillevæg

Jeg er igang med at renovere et værelse i min 70’er villa. Jeg har pillet listeloftet ned som sad der, samt de 40x60 gipsplader som sad under. Inde under ser det ud som på billedet.

Vi ønsker at skrue troldtekt op, og havde derfor planlagt at fjerne al forskalling og sætte ny dampspærre op og forskalling uden på.
Jeg ser så at den originale forskalling går over skillevæggen og ser ikke ud til sådan lige at kunne fjernes.
Skillevæggen er muret i lignende sten som huset.

Hvad vil i gøre? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er meget normalt
sider den i vejen skære du den bare langs væggen
Dengang forskallede man hele huset før skillevægge blev sat op. Det var så almindeligt at væggene var sømmet fast i forskallingen oppefra for at styre væggen. Hvis du saver forskallingen over på begge sider af væggen og fjerner den så skal du regne med at den nye forskalling skal støtte væggen. Hvis det er spær samlet på pladsen med lasker er det osse muligt at de har sat sig og hviler af på væggen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Vurderet ud fra det ene billede ligner det heller ikke at nuværende forskalling sidder med c-c afstand på 60 cm, så det kan også blive et projekt at pille det gamle ned og sætte ny forskalling op med en anden afstand 

Jeg har været igennem samme projekt på et hus fra 59 - hvor der også var listeloft og gipsplader
Da det blev fjernet kom der ny forskalling op med rette afstand og i den rigtige retning - det ville blive for besværligt at “genbruge” gammel forskalling eller pille den ned (på 130 kvm)
Og der var heldigvis lofthøjde nok at give af, så de 25mm betød ikke det store
Sumsar skrev den 13-03-2023 20:07:32

Vurderet ud fra det ene billede ligner det heller ikke at nuværende forskalling sidder med c-c afstand på 60 cm, så det kan også blive et projekt at pille det gamle ned og sætte ny forskalling op med en anden afstand

Jeg har været igennem samme projekt på et hus fra 59 - hvor der også var listeloft og gipsplader
Da det blev fjernet kom der ny forskalling op med rette afstand og i den rigtige retning - det ville blive for besværligt at “genbruge” gammel forskalling eller pille den ned (på 130 kvm)
Og der var heldigvis lofthøjde nok at give af, så de 25mm betød ikke det store

 Tak, det er korrekt. Det sidder jo med 40cm afstand så der skal jo gøres noget. Jeg havde tanken om ikke man bare kunne forskalle på den anden led under den gamle forskalling 😁

kovas skrev den 13-03-2023 17:33:06

Dengang forskallede man hele huset før skillevægge blev sat op. Det var så almindeligt at væggene var sømmet fast i forskallingen oppefra for at styre væggen. Hvis du saver forskallingen over på begge sider af væggen og fjerner den så skal du regne med at den nye forskalling skal støtte væggen. Hvis det er spær samlet på pladsen med lasker er det osse muligt at de har sat sig og hviler af på væggen.

 Kunne det være muligt at bare forskalle på tværs under den eksisterende forskalling?

Annonce
Hvis det kun er et rum du starter i, så skal du huske at hvis du en dag vil sætte op i resten af huset, så skal retningen af pladerne passe på tværs af rum - ellers kommer det til at virke rodet, hvis retningen er forskellig fra rum til rum

Dernæst så “plejer” man at lade husets længderetning bestemme pladernes retning

Jeg ville også lade den forskalling du har vist nu blive siddende, og sætte ny forskalling på den gamle 
Sumsar skrev den 14-03-2023 12:14:43

Hvis det kun er et rum du starter i, så skal du huske at hvis du en dag vil sætte op i resten af huset, så skal retningen af pladerne passe på tværs af rum - ellers kommer det til at virke rodet, hvis retningen er forskellig fra rum til rum

Dernæst så “plejer” man at lade husets længderetning bestemme pladernes retning

Jeg ville også lade den forskalling du har vist nu blive siddende, og sætte ny forskalling på den gamle 

 Retningen på troldtekten vil køres samme vej (følger tagryggen) det er blot for at gøre det nemmere for mig selv.


Jeg skal ikke bo i huset i mange år 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis