Teak garderobeskab

Jeg har arvet et smukt teak garderobeskab, som jeg gerne vil opfriske med teak olie (evt lidt let slibning). Jeg tænker korn 400? Eller skal jeg op i 800?
Er der nogle som kan give mig gode råd, før jeg kaster mig ud i det?
Skabet er massiv teak, så ikke finer.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Korn 220 eller 240 er nok til en let slibning. Selvfølgelig kun på langs ad årerne.
Jeg er 99% sikker på, at det er finerede låger og ikke massive. Hvis du postede et billede af hele skabet, kunne jeg nok fjerne den ene procent, som jeg er usikker med.
Bl.a. for at holde lågen stabil, ville det være særdeles usædvanligt, hvis den var massiv. (jeg er tidligere møbelsnedker).
Ud fra stilen har jeg selv haft teakskabe fra samme periode, og de var helt sikkert finerede. 
Du kan også bare tage en af lågerne ud (løft op og tag ud) så vil du i enden kunne se, hvad den er lavet af.
På nogen var man sparsommelige og kan direkte se spånpladen, og på andre satte man en teakliste, men der vil årerne jo så vende på tværs. Skulle den være massiv, ville du kunne se endetræ.
Men selv om det er finer, der er ca. 0,6 mm tyk, så kan du uden problemer slibe den let som anført.

Kurt B. Andersen
Hej Kurt

Tak for et meget udførligt svar. Det sætter jeg stor pris på!
Du har sikkert ret at det er finer ☺️ her er fuldt billede af skabet. Jeg vil meget gerne have gløden tilbage i lågerne. Er teak olie nok eller ville du også slibe det? Selvfølgelig efter en rengøring først (ville du bruge terpentin eller alm mild rengøringsmiddel?).
Tusinde tak!
Det er helt klart finer. Kan dels ses ved, at der er spejlvendte mønstre og dels ved at lågerne er næsten identiske, idet fineren er taget i direkte rækkefølge fra stakken.
Mine svigerforældre har haft et skab fuldstændig magen til, og jeg mener at de fik det fra nyt af midt i 70.erne.
På daværende tidspunkt var det mest normale at man lakerede teakmøbler med syrehærdende lak. Jeg husker det også som om, at deres var lakeret.
Jeg er ikke ekspert i olie, da de olier som anvendes i dag slet ikke var på markedet dengang.
Men min svigermor var glad for at få noget til at skinne, så hun smurte jævnligt et tyndt lag teak olie på de fleste af hendes teak møbler. 
Mit umiddelbare gæt ville være, at du vasker det med alm. rengøringsmiddel, og så smører et tyndt lag olie på.
Det kan være lidt problematisk at slibe, hvis det er lakeret, idet hvis man sliber gennem lakken nogle steder og ikke alle steder, vil det tydeligt kunne ses, når man efterfølgende smører olie på.
Du skal bare være opmærksom på, at hvis det er lakeret, kan olien jo ikke trænge ind i træet, så lad være med at smøre for meget på, da der så skal tørres meget af for at undgå, at der kommer skjolder. Smør kun på, så du lige kan se, at det tager farve og bliver pænt.

Kurt B. Andersen
Du kan jo lave en prøve et sted som ikke se så meget. f.eks. den gavl der står ind mod væggen eller bag på en af lågerne, så er det ikke nogen katastrofe hvis det ikke bliver som forventet.
Tak for jeres svar! Jeg må kaste mig ud i projektet og se hvad der sker. Jeg vil helst ikke have det skinnende. Så god idé med en prøve først 👍 det vil jeg prøve i første omgang ☺️
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis