Ny stiksav

Øv, min Man Power :-) stiksav, købt i Aldi for 20 år siden for 99kr er lige gået i stykker :-)
Jeg har brugt den måske 5 til 10 gange. 
Jeg var ved at skære en 16mm melamin plade og tænkte, det går meget godt med en billig stiksav og en dyr festool klinge, og så var den begyndt at hyle, skrabe og det lød ikke godt. 

Jeg har længe haft lyst til at eje sådan en blå Bosch, men det er også 20 år siden den har været populær. 
Jeg kan godt lide Metabo, men de reklamerer ikke så meget med deres produkter som de andre. 
Er en af dem på billedet betydelig bedre eller betydelig dårligere end de andre? 



11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan evt købe en brugt, stiksave til 230 volt er ikke i så høj kurs mere, de fleste bruger akku stiksave.
Så har du andet akku værktøj, ville jeg købe en der passer til batterierne.

Jeg delte denne 1200 liters olietank i 3mm plade, med min Makita  akku sav, den tømte ikke batteriet, og det tog under 15 minutter.



Vi prøver igen, i morgen --
Tak Jens. Du har altid et værktøj som duer. Jeg har set at mange håndværkere bruger Makita i dag. 
Jeg bruger ikke stiksaven så meget, men vil gerne have en som virker når jeg skal bruge den, derfor skal den helst være med ledning. 
Jeg er lidt tænd på Metabo  STE 100 Quick, men ved ikke hvor gode de er. 
Hvilken betegnelse har den "blå Bosch" som alle tømre brugte for 20 år siden?
GST 60 PE
GST 85 P
GST 85 PAE
GST 90 PE
GST 500 PE
Jeg kan se, at de har en gearkasse som en bil, helt lukket for støv og omgivelser. 

DLG skrev den 15-03-2023 17:35:56

Hvilken betegnelse har den "blå Bosch" som alle tømre brugte for 20 år siden?
GST 60 PE
GST 85 P
GST 85 PAE
GST 90 PE
GST 500 PE
Jeg kan se, at de har en gearkasse som en bil, helt lukket for støv og omgivelser.

 
 Jeg har været tømrer i over 20 år,


Forærede sidste år en af mine kammerater min 20 år gamle Blå Bosch stiksav, som så ret brugt ud men kører som da jeg købte den, mærkaten med nummeret er slidt væk så ved ikke lige hvad model nummer den har, men den ligner den i linket længere nede.
Den eneste grund til jeg har købt en ny stiksav er jeg er blevet selvstændig tømrer og der er det tidsmæssigt ikke en god løsning med en sav til 230v kontra batteri,
Jeg har prøvet mange forskellig save igennem tiden både på 230v og på batteri.

Jeg kan anbefale dig at købe en som den her på DBA på 230v til 200kr.
https://www.dba.dk/stiksav-bosch-fin-220-v-b/id-1089135895/?utm_source=copy&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_share_listing

Eller den her på batteri, med et batteri og lader den koster 4495kr.
https://www.toolster.dk/festool-akku-stiksav-carvex-psc-420-hpc-40-ebi-plus-18-v-sys/

Det var forholdsvis dyrt at skifte fra 230v til batteri da jeg ikke gad have en ringere sav fordi jeg skiftede til en batterimaskine, men det betyder jo så også man næsten kan regne ud at 200kr for den på 230v er et virkelig godt køb.

Er 4495kr for meget for en batterisav er det jo helt forståeligt, men min kammerat der fik min Bosch sav havde købt en Makita 18v stiksav selv, og han kører nu med min 20 år gamle sav i værkstedet da den er bedre,
Og han har solgt sin Makita sav, og købt sådan en kabelrulle her ja den er ikke billig. Men så er værktøjet det istedet for https://www.harald-nyborg.dk/brennenstuhl-kabeltromle-med-jord?gclid=EAIaIQobChMI05X5z47f_QIVWsHVCh0StAESEAQYBSABEgIvX_D_BwE 

så kan han nå rundt i hele hytten hjemme og tar ingen tid at rulle ud, og jeg skifter løbende mit 230v værktøj ud med noget på batteri, så kan han overtage det eller købe selv på DBA det er langt billigere.

Der er også en anden mulighed, og det er at begynde at samle på 230v Festool Værktøj da du så kører med samme stik i alle dine maskiner, og man kan få alt tænkeligt udstyr feks til at kører efter en skinne som man kan med en dyksav og reservedele til det, også er det bare noget super lækkert værktøj.

Jeg troede feks at jeg havde kørt min 14 år gamle 150mm excentersliber fra Festool i stykker for ikke så længe siden, så jeg indleverede den hos en autoriseret forhandler for at få en dom ,dagen efter kunne jeg hente den serviceret med nye kul da de havde kul på lager til min gamle maskine og den blev tjekket igennem og det kosted omkring 500kr inklusiv moms så nu den klar til 14 år mere.

Så 800kr for en brugt festool stiksav på 230v er billigt på DBA men man skal sætte pris på de ting extra Festool kan ellers er en Bosch til 200kr jo klart det bedste valg.

https://www.dba.dk/stiksav-festool-festool-s/id-1099187454/?utm_source=copy&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_share_listing


God værktøjs shopping, man skal ikke gå ned på udstyr jo 😊






Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
DLG skrev den 12-03-2023 19:39:02

Tak Jens. Du har altid et værktøj som duer. Jeg har set at mange håndværkere bruger Makita i dag.
Jeg bruger ikke stiksaven så meget, men vil gerne have en som virker når jeg skal bruge den, derfor skal den helst være med ledning.
Jeg er lidt tænd på Metabo  STE 100 Quick, men ved ikke hvor gode de er. 

 Jeg brugte heller ikke min stiksav ret meget før jeg fik en akku, men akku stiksaven bruger jeg ret meget.

(har en blå Bosch 230 volt, den har ikke været nede fra hylden, efter jeg købte Makita stiksaven)

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Mange tak MNK. for dit inspirerende svar :-)
Jeg har købt en brugt GST 85 P, ikke den i dit link, fordi sælgeren har været for længe om at svare.
Jeg fik den i morges og den virker :-) 
Jeg ved ikke hvad forskel på P og PE er. 

Jeg synes bare ikke at det hjul som giver klingen pendul bevægelse, bevæger sig så meget. Der er meget lille forskel mellem 1 og 4.  Måske 1mm i alt. 
Ok, nu kan jeg se hvad forskellen mellem P og de andre modeller muligvis er.  Den P jeg har købt kan ikke hastighedsjusteres...
Den kører med max omdrejninger hele tiden. 

Blot til info er tet store greb til valg af pendul, mens det lille ved siden af er til valg af spånblæsning

Med venlig hilsen

Anders

Jak, tak. Det store har jeg regnet ud men ikke det lille :-)
Gad vide hvor mange millimeter burde pendul bevægelsen svinge.
Armen til formålet er muligvis slidt - så er saven måske meget brugt...
Jeg kunne ikke lade være med at kigge hvad der gemmer sig indeni.
Fedt og en masse savsmuld. Den er ikke så tæt som jeg havde regnet med. 
Det er nok det stykke filt som tætner rundt om armen til pendul bevægelse, som er blevet for stor i hullet.
Gad vide om man kan få det som reservedel.
Jeg har renset den ene del lidt.
Skal man bruge en bestemt type fedt til at smøre den med? 

Jeg har renset hele indmaden med rensebenzin. Det ser ikke slidt ud. 
Jeg har samlet den og den virker, så det må være ok   
Og de 2 skruer har også fået Loctite   
Kan huske for 20 år siden at man brugte malertape på fodpladen for ikke at ridse pænt træ. Fodpladen er lavet af stål.
Underligt at Bosch ikke har lavet en plastik plade som man kunne skrue på, til deres bedst sælgende model den gang. 
Tror I man kan bruge en anden alu fodplade, måske til en nyere Bosch, som er med plastik i bunden? 




Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også