Jordforbindelse - forbinde flere spyd

Min elektriker har fundet frem til at min eksisterende jordforbindelse er for dårlig til elbiloplader. Vi har sandet jord, så det er ikke nemt at få den styrket tilstrækkelig. Indtil videre har vi banket tre spyd ned over hinanden, men det er langt fra nok. Mit spørgsmål er nu om man kan banke jordspyd i flere steder og så forbinde dem. Er det muligt at forbedre jordforbindelsen på den måde? Hvis ja, hvor langt skal der så være mellem hvert spyd? 

Simon
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En tre fire meter mellem hver, men det må elektrikeren vide. Han er sikkert bedre kendt med jordbundsforholdene i Esbjerg. Spyddene kan fint forbindes sammen. Men prøv lige at hamre et spyd mere ned oven i de tre andre.

fase
Tak for svaret. Elektrikeren er ikke lokal - han er vist vant til områder med bedre jord🤔 Vi prøver at sætte en mere på. Men det er rart at vide, at der er den anden mulighed for at få det til at lykkes, hvis det ikke giver nok.

Simon
Elektrikeren burde huske sin læretid, hvor 2 parallelle modstande giver den halve modstand (mener jeg at huske noget om 🤔🙂)

Jeg ville bestemt sætte flere jordspyd adskilt fra hinanden, frem for at blive ved med at banke dybere.

Læs eventuelt om jordspyd her:

https://cubus-adsl.dk/elteknik/haandvaerk/jordelektrodes_overgangsmodstand.php

@ mdn for at to parallelforbundne modstande skal give den halve værdi, skal de være lige store. Nu består Vestjylland for en stor del af sand, som leder dårligt. Jeg har foreslået i første omgang at banke en elektrode mere ned oven på de foregående. Dernæst at udvide med flere elektroder. Det er mere bøvlet med flere elektroder. Dit link til cubus viser bare, hvordan man måler overgangsmodstanden.

fase
Det er meget almindeligt at det giver noget bedre overgangs modstand i dybden. Så et eller 2 mere ned oven på den første 3 er en god investering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Når/hvis du skal vælge et ny placering til et ekstra jordspyd, så prøv at se om du kan finde et sted med fugtig jord, det forøger ledningsevnen.
perhans skrev den 13-03-2023 12:41:52

Når/hvis du skal vælge et ny placering til et ekstra jordspyd, så prøv at se om du kan finde et sted med fugtig jord, det forøger ledningsevnen.

Nu er det i Esbjerg, hvor bunden er sandet og dermed for det meste dårligt ledende. Havde det været lerjord, havde det været nemmere at lave en jordforbindelse med lav modstand.

fase
Perhans: Det hjælper ikke at finde fugtig jord. Har man slået 3 spyd ned så er det ikke tør jord længere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis