Rustangreb på spiseknive

Har en stak spiseknive der har fået rustpletter efter mange ture i opvaskeren.

Kan jeg bruge noget så billigt som Autosol? Er måske lidt bekymret over kemien der efterfølgende kunne hænge på knivene? Ellers kan de jo få en tur i opvaskeren ;) 

Er det korrekt at spiseknive normalt ikke tåler en opvasker da selve bladet ikke er “rustfri”?
Det er endeløs diskussion hjemme men jeg opgav kampen med at få familien til at håndvaske spiseknive - dvs. de røg med i opvaskeren. 

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den rust jeg har haft på mit bestik/køkkenknive har være flyverust og har kunnet gnubbes af med den grove side af en køkkesvamp. Det ridser dog en del.
Tjek for øvrigt dine kurve i opvaskeren, det er højst sandsynligt der min rust er kommet fra.
Noget kan rigtig nok gnubbes helt væk, men nogle steder kan man stadig se en lille prik der plejer at indikere "åbent sår".
Har prøvet at undersøge kurvene men ikke lige noget der springer i øjet. 

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Normalt er spise knive og bestik lavet i rustfrit stål der bla. indeholder krom der oxidere og giver en blank beskyttende overflade. Det er altså en legering af stålet der betyder at du har over 12% krom igennem hele kniven, der til hver en tid vil oxidere og danne en ny beskyttende overflade, ligegyldigt om du skære den midt over. 

Derfor er det i langt de fleste tilfælde "flyverrust" når bestik får rust pletter. Hvilket altså er en overflade kontaminering af det ellers rustfrie stål. Så stålet kan sagtens tåle opvask, men kan altså blive kontamineret fra andre genstande i alm. sort stål eller støbejern.

Det kan godt lade sig gøre at stålet får et "sår" under en rustplet da krom ikke har kunne oxidere og beskytte stålet. 
Men det burde ikke være særligt dybt og kan sikkert vådslibes med meget fint sandpapir og poleres væk. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Vær opmærksom på at feks ostehøvle (dem med en tråd) ret ofte giver flyverust, da tråden er ren jern.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ostehøvle vaskes i hånden, så holder strengen livet ud (næsten)

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis