Luftfilter soveværelse

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at rense luften i vores soveværelser pga let allergi om natten. 

Genvex er ikke brugbart, da vores hus ligger sammen med andre der bruger deres brændeovn. Jeg har ikke lyst til at hive den “forurenede” luft ind når de fyrer op. Og Genvex skal mig bekendt køre hele tiden. 

Simpel luftrenser som selvstændig apparat er fin, men sådan en larmer en del om natten.

Kunne man etablere to ventiler i loftet (en i soveværelse, en i badeværelse) forbundet med et isoleret rør på loftet, en støjsvag rør-ventilator til at skabe gennemstrømning, og er filter midt i røret? Så kunne man fx tænde for det mellem klokken 23:00-06:00?

Er der nogen der har erfaringer med dette, eller har tænke på noget jeg har overset?

På sigt kunne det også være dejligt at hive frisk luft ind, men så skal det ske om natten. Kunne man måske lave noget teknisk med nogle lukkespæld og et ekstra rør. Jeg er ikke sikker på hvordan det kan styres. 

Dbh.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens hive luft ind udefra, det handler om de rigtige filtre, røglugt tages af en kombination af HEPA og kulfilter, det sikrer helt ren luft, renset for både røgpartikler og gasser/lugt.

Genvex er et varemærke, og der findes fine og billigere alternativer, som også har varmegenvinding.

Du kan evt. Starte med den billige luftrenser fra Ikea, er har også en med kombinationsfilter med aktivt kul i. Man kan skrue den ned i styrke så du formentlig ikke hører den om natten. Alternativt kan du sætte den uden for rummet og holde døren åben. I alle tilfælde er det ikke tilrådeligt at sove med lukket dør, hvis der ikke er en form for friskluftsforsyning til rummet.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis