Gips på indervægge og spørgsmål om dampspærre

Hej allesammen.

I vores hus som vi går og renoverer, har vi valgt at vi vil opsætte gipsplader indvendigt på alle ydervægge for at oprette og gøre dem helt plane.

Planen er at montere forskallingsbrædder direkte på væggen og herefter 2 lag gips, hvilket giver plads til ny elinstallation under gipsen.

1.
Når nu der ikke isoleres under gipspladerne, så tænker jeg umiddelbart at en dampspærre ikke er nødvendig, er denne antagelse korrekt?

2.
Vi har desuden fjernet loftet op imod den udnyttede førstesal, hvilket har blottet et mellemrum mellem gulvet i skunken på 1. Sal og toppen af indervæggene, så ydervæggen er det eneste "lag".Her skal der selvfølgelig isoleres, og så er mit spørgsmål: skal der monteres en dampspærre her, og hvordan griber man det an når spærene stikker ud igennem?

Se vedhæftede billeder
På forhånd tak.

Hvis mine to spørgsmål ikke giver mening uddyber jeg meget gerne.


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan har du tænk dig at lave de murede lysninger pæne når nu du pludselig har en overgang på 50mm ud til forsiden af gipsen?


Selvbygger med stort S. 
Er der isolering  på loftet ? - har denne isolering en PE-folie ned mod træbrædderne ?
Thomas_Mygind skrev den 09-03-2023 19:13:12

Er der isolering  på loftet ? - har denne isolering en PE-folie ned mod træbrædderne ?

 Der er udnyttet førstesal som er isoleret, planlægger dog også at renovere den når stueetagen er færdig.

Muren er ok dampspærre i sig selv så her behøver du ikke dampspærre. Der skal nok isoleres imellem bjælker hen over muren. Her skal dampspærre ligge under bjælkelaget og limes ned på muren, og mindst ind til hvor skunken er. Så kan dampspærre føres op så den møder dampspærre oppe på 1. sal. Rundt ved bjælker kan man tætne med montage lim og f.eks. dampspærre tape.
Jeg ved godt det er svært at få dampspærre fra 1 . sal ned til den der komme nede fra. Men så må de mødes med et gulv bræt imellem. 
Du kan jo også vælge at lave dampspærre under hele bjælkelaget i stue etage. Det hjælper dig imod eventuel støv igennem troldtek hvis det er det du planlægger til loft beklædning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du gipser ydervægge og lysninger til, skal du fjerne alt organisk materiale først.

Det være sig tapet, maling, lim, gamle aviser osv. så væggen står i rå puds.

Ellers risikerer i skimmel bag væggen pga. stillestående luft og kondens fra en kold mur.

Jeg ville blot rette væggen op med puds, samt beholde de fine runde lysninger som er karakteristiske for bygningen. Strøm kan jo fræses ind i væggen alligevel.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også