Ret vinkel med tommestok

Jeg mindes at man førhen (før verden gik af lave ) kunne måle rette vinkler med en tommestok. Og ja, det var dengang der var tommer på den ene side.
Jeg ved godt, at man kan måle sig ud af det, men dengang var der nogle røde streger afsat på tommestokken, hvor man så "knækkede" tommestokken så den passede med mærkerne, og så havde man en ret vinkel.
Er der nogle der har et billede, eller et link til sådan en.

Med venlig hilsen, og god aften
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan godt huske dem, men jeg tror de er udgået af produktion. Man har jo retvinkel på en håndsav (fukssvans) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan godt hilse kollegaen og sige, at den er god nok. Man kunne folde tommestikken så der blev dannet et ret vinkel. 

fase
Den ene side 3 led. Den anden side 4 led og når man så får den tredie side med 5 led til at ende hvor den første side med 3 led starter, så har man en retvinklet trekant hvor vinklen mellem første og anden side er 90 grader.
3 i anden plus 4 i anden er 25, og kvadratrod 25 er 5. Det var det den gode gamle Pythagoras fandt ud af for flere tusind år siden.
Jeg var lige ude og kikke i gemmerne. Min gamle tommestok (med tommer på den ene side) en kun en meter lang og den smalle udgave og den har desværre ikke vinkelstregerne.
Men det er rigtigt at stregerne var der "i gamle dage" på alle meterstokke, så man kunne lave en 90 graders vinkel.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
[email protected] skrev den 09-03-2023 18:15:00

Den ene side 3 led. Den anden side 4 led og når man så får den tredie side med 5 led til at ende hvor den første side med 3 led starter, så har man en retvinklet trekant hvor vinklen mellem første og anden side er 90 grader.
3 i anden plus 4 i anden er 25, og kvadratrod 25 er 5. Det var det den gode gamle Pythagoras fandt ud af for flere tusind år siden.

Det var lavet, så man ikke skulle bruge en hel tommestok. 


fase
Det er ligegyldigt om der er tommer på den ene side eller ej. Min har cm på begge sider.
Men det er en ægte svensk Hultafors af træ :) ikke plasticskrot fra byggemarkedet.

Hvis du kigger på den vil du se to røde streger ved 25,0 cm og 26,7 cm. Derudover to røde streger ved 73,3 cm og 75,0 cm.
Hvis du folder tommestokken ud så du har en trekant, og de to rette sider krydser hinanden præcis ved de røde linier, så kan du både måle 90 grader og 45 grader.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis