Tvivlsspørgsmål om kvalitet på laminatgulv

Hej alle, jeg overvejer at investere i et nyt gulv til min bolig. Jeg elsker sildebensmønsteret, men jeg er i tvivl om, hvad der er bedst - laminat eller almindeligt trægulv? Det skal lige siges at jeg ikke er håndværker på nogen måder, men jeg tror ikke det er svært at lægge laminatgulv.

Jeg overvejer at købe et sildebenslaminatgulv der hedder "Lycia", men  talte med deres kundeservice og fik af vide at det er fra Tyrkiet. De siger der er 20 års garanti og at det er bæredygtigt, men er i tvivl om det er det rigtige? - https://doorhouse.dk/gulve/laminatgulve/sildeben-laminat/

Er der nogen herinde, der har erfaring med at købe laminatgulv fra udlandet?  Kan man købe gulv der er produceret i Danmark? Prisen er nok meget lavere i udlandet end herhjemme, men jeg er usikker på kvaliteten og hvor bæredygtigt det egentlig er. Er der nogen, der har erfaring med dette, og kan anbefale det? Eller vil I fraråde at købe gulv fra udlandet? 

Så det blev faktisk til lidt flere spørgsmål end jeg havde regnet med   . Hvad synes i om at købe gulv fra udlandet? Skal man købe det i Danmark? Er der nogen her, der har erfaring med laminat og alm træ, og kan give nogle råd og anbefalinger? Tak på forhånd! 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Jeg tror simpelthen ikke der fremstilles laminat eller andre klikgulve i DK: 
Laminat gulve er jo i princippet en plast overflade med den angivne mønster. Der er så en krydsfiner bund under. Det er meget holdbar og slidstærk, men kan dog ridses af møbel ben der skubbes hen over gulvet.
Det ville jeg ikke bruge i min egen bolig, da det er en hård og lidt støjende gulv at gå på.
Der findes også klikgulve med finer overflade, som er blødere at gå på. Men de kræver også lidt mere vedligeholdelse med sæbevask en gang imellem. 
Jeg har lige lagt et klik gulv som er vinyl gulv med en gummibagside. Det er lækker at gå på.  
Det findes også i et par varianter med sildebens mønster Steel oak og Smoke oak. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ville nok holde mig til nogen af de store mærker som Pergo eller Berry Alloc, 
Et plastik gulv til 140 kr/m2 er et brug og smid væg produkt uanset hvilket land det produceres i.
Hvis du kan lide udseendet på gulvet, og kan leve med plastikfornemmelsen er det bare at lægge det. Det kan enhver amatør klare.

Personligt giver jeg hellere 300 - 400 kr/m2 og får noget i rigtig træ.
Hvis man har hund eller andre aktiviteter der kan ødelægge gulvet er laminat det helt rigtige valg.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 09-03-2023 16:11:09

Et plastik gulv til 140 kr/m2 er et brug og smid væg produkt uanset hvilket land det produceres i.
Hvis du kan lide udseendet på gulvet, og kan leve med plastikfornemmelsen er det bare at lægge det. Det kan enhver amatør klare.

Personligt giver jeg hellere 300 - 400 kr/m2 og får noget i rigtig træ.
Hvis man har hund eller andre aktiviteter der kan ødelægge gulvet er laminat det helt rigtige valg.

Ok så hvordan vil du genbruge et trægulv siden laminat er 'brug og smid væk? -der er ikke noget galt med at ville have et lavere prispunkt mod at få et gulv der kun holder ens egen levetid eller indtil konen får lyst til noget andet.

Erfaringsmæssigt ville jeg altid købe lokalt/ved et DK cvr, udelukkende pga mulighed for at reklamere når/hvis der er noget galt.

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 09-03-2023 18:21:43

Superdiy skrev den 09-03-2023 16:11:09

Et plastik gulv til 140 kr/m2 er et brug og smid væg produkt uanset hvilket land det produceres i.
Hvis du kan lide udseendet på gulvet, og kan leve med plastikfornemmelsen er det bare at lægge det. Det kan enhver amatør klare.

Personligt giver jeg hellere 300 - 400 kr/m2 og får noget i rigtig træ.
Hvis man har hund eller andre aktiviteter der kan ødelægge gulvet er laminat det helt rigtige valg.

Ok så hvordan vil du genbruge et trægulv siden laminat er 'brug og smid væk? -der er ikke noget galt med at ville have et lavere prispunkt mod at få et gulv der kun holder ens egen levetid eller indtil konen får lyst til noget andet.

Erfaringsmæssigt ville jeg altid købe lokalt/ved et DK cvr, udelukkende pga mulighed for at reklamere når/hvis der er noget galt.

/BOFH

 
Et trægulv i lidt højere kvalitet kan slibes mindst 2 gange før det er slidt op, hvorimod et billigt laminatgulv der bliver ridset er klar til genbrugspladsen. Og nej der er bestemt intet galt i at vælge en billigere løsning, men følelsen af kvalitetsprodukter fremfor plastik har for så meget merværdi at jeg gerne bruger de få 1000kr ekstra.

Der hvor trådstarter påtænker at handle er en dansk webshop hvor han har fuldstændig de samme rettigheder som havde været hos den lokale trælast.  


Selvbygger med stort S. 
Annonce
Tusind tak for alle svarene. er stadig lidt i tvivl. Det er vist bæredygtigt på den måde, at for hver gang der bliver fældet et træ for at producere det laminatgulv, planter de et nyt. Jeg giver det noget tid og beslutter mig efterfølgende. I er velkomne til at fortsætte med at skrive i denne tråd.   
DIY-elskeren skrev den 09-03-2023 21:49:10

Tusind tak for alle svarene. er stadig lidt i tvivl. Det er vist bæredygtigt på den måde, at for hver gang der bliver fældet et træ for at producere det laminatgulv, planter de et nyt. Jeg giver det noget tid og beslutter mig efterfølgende. I er velkomne til at fortsætte med at skrive i denne tråd.   

Ikke for at være unødigt efter det nævnte produkt, men mon den med træplantningen bliver efterlevet.

Og hvor grønt er det lige at få leveret laminat fra Tyrkiet? Hvis det er et vigtigt parameter.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Til trådstarter: 
Du skal ikke regne med at der bliver helt afklaring på sådan et spørgsmål. Der er naturligvis lige så mange gode meninger som der er læsere her på siden.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis