Gulvvarme 1.sal, placering af shunt

Vi har vandbåren gulvvarme i stueetagen. Vi har gjort klar til gulvvarme på 1. salen, som ikke er koblet til endnu. Vi har jo en shunt i stueetagen som strengene på 1.salen kan kobles på, men er det smart at have shunten placeret under gulvhøjde?  Bør der monteres en separat shunt på 1. sal eller gør det ikke nogen forskel ift udluftning osv?
Varmekilden er varmepumpe og jordvarme, hvis der har betydning.

Venlig hilsen Anders 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan være udfordringer ved at føre 1. Sals slangerne ned til shunten. Altså med ordentlig udluftning.
Men der er to muligheder ud over dette. 
Du kan selvfølgelig vælge at montere en shunt på 1 sal. 
Men du kan også forlænge din nuværende shunt ved at montere forgreningsrørene på 1 sal og så forbinde disse med forgreningsrørene på den nuværende shunt (selvfølgelig med kraftige slanger). Så kan du montere udluftning på 1. Sal.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Den sidste løsning som Kermit_369 nævner er den billigste.
Ud af enden på dine fordeler rør i stue etage fører du rør op på 1. sal. . Så kommer du der ind i enden af de fordeler rør. Det kunne være 28 eller 32 mm rør afhængig af hvor meget gulvvarme du har.
Jeg har lavet et hus hvor det er 32 mm rør fra varmepumpe og ind til hele huset (ca- 180 kvm) Det kører fint. . 
Nu er det sådan set samme fordeler bare med nogle meter udvidelse på midten. På 1. sal kan du så montere dine gulvvarme slanger, telestater og evt. udluftning.
Der føres så ledninger op til telestater fra styring. Det forudsætter naturligvis at styring har nok udgange. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar. Der giver god mening at forlænge fordelerrøret på den måde. Styringen har nok udgange, så det burde kunne fungere..
Når jeg får jordvarmen op og køre så tror jeg at min fremløbstemperatur vil blive sat til ca. 35-40 grader (afh. af udetemp) - men  derefter regner jeg ikke med at  bruge shunt-løsninger. Tænker at det bliver direkte fødning fra jordvarme-uniten via en telestatventile.
Thomas_Mygind.
Det vil være den bedste løsning. Det ændrer dog ikke på at der skal være 2 fordeler rør og at man kan dele det så de 2 fortsætter på 1. sal.
Du skal nok lade din varme pumpe køre væsentlig lavere. Prøv at få det indstillet så dine telestater stort set er åbne hele tiden. ( lav fremløbstemperatur) så får du den behageligste gulvvarme, hvor gulve er lune det meste af tiden og ikke kolde ind imellem. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis