understøbning med leca blokke

Hej med jer.
Skal til at understøbe nogle (ikke bærende) skillevægge som pt står på et klaplag der ligger på sand/grus. Kommer kun til at arbejde fra 1 side så kan ikke komme til fra begge sider.
Jeg regner med at bruge lecablokke til formålet, men kommer lidt i tvivl om hvilken type beton og lim der bør bruges. - Og en søgning herinde giver mange forskellige bud, der egentlig bare bidrager lidt til min forvirring :)

Banker klaplaget op sektionsvist pr. meter og understøber.
Som det er nu, ligger der sand under klaplaget (indbygget i tidernes morgen) og i den dybde jeg tænker at starte med at opbygge blokkene fra.
Så jeg regner at grave forsigtigt ud, lave en blanding af cement og støbemix (0-8) i forhold 1:4 som den første række leca så stilles i.

Men kan jeg bruge samme blanding som "lim" imellem lecablokkene? Eller skal jeg bruge noget andet? Jeg forestiller mig evt. noget fliseklæb, men også at det kunne hurtigt gå hen og blive smådyrt hvis jeg skal bruge meget af det.

Der er ca. 10 meter væg der skal understøbes, med 3 rækker lecablokke i højden regner jeg med.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tier1Dad skrev den 09-03-2023 00:07:18

Hej med jer.
Skal til at understøbe nogle (ikke bærende) skillevægge som pt står på et klaplag der ligger på sand/grus. Kommer kun til at arbejde fra 1 side så kan ikke komme til fra begge sider.
Jeg regner med at bruge lecablokke til formålet, men kommer lidt i tvivl om hvilken type beton og lim der bør bruges. - Og en søgning herinde giver mange forskellige bud, der egentlig bare bidrager lidt til min forvirring :)

Banker klaplaget op sektionsvist pr. meter og understøber.
Som det er nu, ligger der sand under klaplaget (indbygget i tidernes morgen) og i den dybde jeg tænker at starte med at opbygge blokkene fra.
Så jeg regner at grave forsigtigt ud, lave en blanding af cement og støbemix (0-8) i forhold 1:4 som den første række leca så stilles i.

Men kan jeg bruge samme blanding som "lim" imellem lecablokkene? Eller skal jeg bruge noget andet? Jeg forestiller mig evt. noget fliseklæb, men også at det kunne hurtigt gå hen og blive smådyrt hvis jeg skal bruge meget af det.

Der er ca. 10 meter væg der skal understøbes, med 3 rækker lecablokke i højden regner jeg med.

Du skal mure det i samme blanding som du sætter nederste skifte i, men bedre hvis du bruger sand istedet for støbemix (bedre vedhæftning).

Husk at du skal efterlade 3-4cm luft op til det oprindelige klaplag og lade det stå et par dage inden du banker beton ind i det sidste hulrum og murer videre ved siden af. Også bedst hvis du i denne blanding reducerer vandindhold til minimum vha tilsætning af middel til plastificering (cebex) for at minimere potentielt svind.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 09-03-2023 04:48:58

Tier1Dad skrev den 09-03-2023 00:07:18

Hej med jer.
Skal til at understøbe nogle (ikke bærende) skillevægge som pt står på et klaplag der ligger på sand/grus. Kommer kun til at arbejde fra 1 side så kan ikke komme til fra begge sider.
Jeg regner med at bruge lecablokke til formålet, men kommer lidt i tvivl om hvilken type beton og lim der bør bruges. - Og en søgning herinde giver mange forskellige bud, der egentlig bare bidrager lidt til min forvirring :)

Banker klaplaget op sektionsvist pr. meter og understøber.
Som det er nu, ligger der sand under klaplaget (indbygget i tidernes morgen) og i den dybde jeg tænker at starte med at opbygge blokkene fra.
Så jeg regner at grave forsigtigt ud, lave en blanding af cement og støbemix (0-8) i forhold 1:4 som den første række leca så stilles i.

Men kan jeg bruge samme blanding som "lim" imellem lecablokkene? Eller skal jeg bruge noget andet? Jeg forestiller mig evt. noget fliseklæb, men også at det kunne hurtigt gå hen og blive smådyrt hvis jeg skal bruge meget af det.

Der er ca. 10 meter væg der skal understøbes, med 3 rækker lecablokke i højden regner jeg med.

Du skal mure det i samme blanding som du sætter nederste skifte i, men bedre hvis du bruger sand istedet for støbemix (bedre vedhæftning).

Husk at du skal efterlade 3-4cm luft op til det oprindelige klaplag og lade det stå et par dage inden du banker beton ind i det sidste hulrum og murer videre ved siden af. Også bedst hvis du i denne blanding reducerer vandindhold til minimum vha tilsætning af middel til plastificering (cebex) for at minimere potentielt svind.

/BOFH 

 God pointe med sandet. Jeg tænkte egentlig at bare købe noget ekspanderende beton til samlingen mellem leca og selve muren, fx skalflex. Kender ikke cebex, men læser det sådan at det er noget jeg tilsætter min sand/cement-blanding for at opnå samme egenskaber?





Gregeren skrev den 09-03-2023 06:37:29

Jeg ville ikke bruge lecablokke under terræn, grundet fugt. Det er bedre bare at støbe ud i hullet, bliver g ellers følge opskriften ovenfor.

 Tænkte bare det var nemmere end at jeg skulle  til at lave en form.. Og har da ellers læst rundt omkring at folk netop har brugt leca til formålet?

Gregeren skriver: Jeg ville ikke bruge lecablokke under terræn, grundet fugt.

Ovennævnte må bero på en total misforståelse, da Leca-blokke ikke suger fugt!

Leca-blokke bliver i vid udstrækning brugt, i de øverste lag, i fundamenter. 
Leca-blokke bliver også, i meget stor udstrækning, brugt som udvendige kældervægge.

Havde der været tale om f.eks. Gasbeton var sagen korrekt, da Gasbeton suger fugt!
BOFH skrev den 09-03-2023 04:48:58


Du skal mure det i samme blanding som du sætter nederste skifte i, men bedre hvis du bruger sand istedet for støbemix (bedre vedhæftning).

Husk at du skal efterlade 3-4cm luft op til det oprindelige klaplag og lade det stå et par dage inden du banker beton ind i det sidste hulrum og murer videre ved siden af. Også bedst hvis du i denne blanding reducerer vandindhold til minimum vha tilsætning af middel til plastificering (cebex) for at minimere potentielt svind.

/BOFH 

 Jeg vækker lige tråden til live igen.

Er i fuld gang men har opdaget at jeg har fået leveret vådmørtel istedet for støbesand (!!) Den her helt præcist: https://vejle-kalk.dk/wp-content/uploads/2020/02/VKM_Funktionsmoertel__5_mpa.pdf

Kan den stadig anvendes til mit understøbningsprojekt? Der står jo lidt nogle andre anvendelsesformål end det jeg skal til... Eller skal jeg have byttet det til betonsand? Og lige for at få det helt på plads. Ved betonsand menes vel noget støbesand, altså vasket sand fx 0-4, ikke?
Annonce
Funktionsmørtel kan også til nøds bruges når det er indvendigt, men hvis det ikke er det du har bestilt ville jeg bede dem om at levere det rigtige, der er også en del forskel på prisen.

Betonsand og støbesand er samme produkt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 13-05-2023 11:17:15

Funktionsmørtel kan også til nøds bruges når det er indvendigt, men hvis det ikke er det du har bestilt ville jeg bede dem om at levere det rigtige, der er også en del forskel på prisen.

Betonsand og støbesand er samme produkt.

/BOFH 

 Okay, jeg går ud fra funktionsmørtel er dyrest 😃 -jeg har allerede brugt lidt af det, med blandingsforhold 1:4 med cement, som vidst er en del mere cement end der foreslås til mørtlen.. Jeg har ikke forstand på det og var også lidt skeptisk om det var det rigtige produkt jeg havde fået 😂 -Jeg ser om jeg kan få det byttet

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis