Konstruktion af badeværelsesgulv på 1. sal

Hej LDS'ere,

Vi har været igennem en større omgang vandskade, som har ramt vores bruseniche på 1. sal (og hele badeværelset i stueplan).

Fruen ville så have nye fliser på badeværelsesgulvet på 1. sal, som passer til dem der kommer i brusenichen. Fint nok, der lå to lag fliser, så jeg hev det øverste lag fliser af, og det underste lag var så revnet på kryds og tværs. Det vil mureren sjovt nok ikke lægge et nyt lag på. Så de måtte også af.

Det nuværende består af spånplade, som ikke er limet i fer/not og 30cm cc strøer, hvorpå fliserne er monteret direkte. Stort set alle limkamme er intakte under det underste lag fliser, så monteringen af disse har også været forkert. De kom også ret nemt af.

Så nu skal jeg have konstrueret et nyt gulv, hvor toplaget er fliser og vil i samme ombæring lægge vandbåren gulvvarme i. Det bliver udført med 22mm spånplade med fræsede spor. Kigger jeg på DLH Montage vejledning, skriver de 12,5mm Fermacell ovenpå. Har googlet mig blå i ansigtet og kan se at der i flere tråde herinde foreslås Knauf GF 25mm, men pga udfordringer med højden, kunne det være bedre at kunne nøjes med 12,5mm (alternativt 15mm) Fermacell. Men når DLH angiver 12,5mm, er det så dem her?
Derudover koster Knauf GF jo også spidsen af en jetjager, men er det hvad der kræves, må pengene jo findes :-)

Vedhæftet er et lille guldkorn af en løsning fra tidligere ejer. Der er kun lige taget det øverste lag fliser af. Så den ene flise svævede bare over hullet i gulvet.

//René



8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det ser ud til at være de rigtige fibergipsplader du har fat i.
Fermacell fibergips giver ikke særlig meget styrke - det er mest for at få et fladt lag til at lægge vådrumsmembran på bagefter.

Styrken kommer fra dine lægter og spånplade. Hvis det endelig var så ville jeg vælge en tykkere spånplade aht. nedbøjning.

Husk at ligge slangerne på tværs af lægterne.
Du skal nok have hele gulvet pillet op. Og det indebærer nok også strøerne. Nu ved jeg ikke hvordan spær konstruktionen er, men jeg har lavet et par lignende badeværelser med succes.
Her er strøer lagt nede imellem bjælker på sådan en måde at der er plads til en gulvspånplade over, samt den sporplade du nævner. Så saves der en lille hak i bjælker der hvor gulvvarme slanger skal over i næste fag. 
Jeg bruger godt nok ikke sporplade men almindelig 22 mm forskalling.
Over varmefordelings plader og slanger kommer 1 lag gulvpap for at minimere knage lyde når termostat lukker varm vand op i slangerne og de udvide sig en anelse
I det meste af badeværelse er der så 2 lag vådrumsgips medens der i bruseniche kun er 1 lag. Det hjælper så på at der er ok fald i badeværelse.
Det skal overholde 3 cm kar regel. Det vil sige at du skal tænke på badeværelse som et kar hvor der kan stå 3 cm vand over gulvafløb før det løber ud af rummet ( døren) 
Der skal naturligvis vådrums membran over det hele. Det skal også op ad væggen så der er noget stykke vej før du er i mål. 
Og så lige et trick.
Når du har lagt varmeslanger ud, lægger du et stykke klar plast hen over og tegner alle slanger ind på det samt afløb osv. Det er dit " skattekort"
Det hiver du af og lægger til side. Så bruger du det ved næste lag du skruer på. Her lægger du skattekort ud og skruer direkte igennem det. På den måde undgår du at skrue ned i slanger. Plast kan maget nemt hives af efterfølgende

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En enkelt detalje er at fibergips modsat gf25 ikke er godkendt som gulv i badeværelse, og dine fliser må ikke være længere end 30cm  - hvis de skal være det er der kun svalehaleplader med fiberbeton tilbage som godkendt løsning jvf sbi.

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej,

Mange tak fordi I har taget jer tid til at svare.

Du skal nok have hele gulvet pillet op. Og det indebærer nok også strøerne. Nu ved jeg ikke hvordan spær konstruktionen er, men jeg har lavet et par lignende badeværelser med succes.
Jeg har nok rodet termerne sammen. Der ligger bjælker med 30cm mellemrum, som spånpladen har ligget ovenpå.

De gamle spånplader var gået fra hinanden i samlingerne, og det var så også der det underste lag fliser var revnet.

SKAL man indbygge faldet i underlaget? Så skal man jo til at skære i pladerne og mister fordelen ved at det er limet sammen. Jeg er mest nervøs for at det samme sker i det nye gulv, fordi det arbejder forskelligt af hinanden. Alternativt er vel at opbygge faldet i noget spartel ovenpå gipsen.Bjælkelaget er helt i vater som det står nu og der har ikke været bygget noget der ligner fald før.

Her er strøer lagt nede imellem bjælker på sådan en måde at der er plads til en gulvspånplade over, samt den sporplade du nævner. Så saves der en lille hak i bjælker der hvor gulvvarme slanger skal over i næste fag. 
Er strøerne almindelige reglar, eller spærtræ?

Jeg har det "problem" at der ligger nogle metalbånd (se billede), som gør den operation noget mere besværligt. Ikke umuligt, men det bliver sværere at trække gulvvarmeslangerne. Metalbåndet forsætter ud under vores altan, men jeg formoder at det ligger i det isolerede lag.

Derudover kan jeg ikke rigtig tåle at sænke afløbet lavere end det er nu, men det kan vel bringes helt op til undersiden af gipspladerne. Som det er nu, ligger der 1 cm "brædder" ovenpå bjælkerne og hvis jeg sænker afløbet til at flugte med bjælkerne, er det vandret. Nogen har syntes det var praktisk med at afløb med minimalt fald.

I det meste af badeværelse er der så 2 lag vådrumsgips medens der i bruseniche kun er 1 lag. Det hjælper så på at der er ok fald i badeværelse.
Er det Fermacell, eller almindelig vådrumsgips? Det harmonerer vel ikke med at BOFH skriver at det kun er GF25 som er godkendt til gulv?

Det skal overholde 3 cm kar regel. Det vil sige at du skal tænke på badeværelse som et kar hvor der kan stå 3 cm vand over gulvafløb før det løber ud af rummet ( døren) 

Ja, den havde jeg desværre godt googlet mig frem til. Hvis ikke jeg får sænket byggehøjden, ender jeg med en 45mm kant ind til badeværelset, når det skal overholdes.Det synes jeg virker som et voldsomt trin. Der er også noget med handicapvenligheden og krav dertil. Meeeen, det er på første sal, der er ikke elevator og der er forøvrigt 3 trin ind i huset.

Synes at have læst et sted, at hvis man ikke laver fald, skal der være en 20mm opkant. Men kan ikke huske hvor 

Der skal naturligvis vådrums membran over det hele. Det skal også op ad væggen så der er noget stykke vej før du er i mål. 
Yes, det skal være 100% vandtæt, skal ikke risikere endnu en omgang som den vi er igang med.
Vi har været i gang med forsikringen siden August. Skadeservice rev halvdelen af vores underetage ned i November og der er stadig ikke nogle funktionelle bad i huset. Så lidt tid fra eller til   


Og så lige et trick.
Når du har lagt varmeslanger ud, lægger du et stykke klar plast hen over og tegner alle slanger ind på det samt afløb osv. Det er dit " skattekort"
Det hiver du af og lægger til side. Så bruger du det ved næste lag du skruer på. Her lægger du skattekort ud og skruer direkte igennem det. På den måde undgår du at skrue ned i slanger. Plast kan maget nemt hives af efterfølgende

Tak for tippet.

BOFH: Betyder det så at Fermacell ikke må bruges? For så er der jo kun GF25 tilbage og så må jeg til lommerne. Der har også engang været en GF19, men det ser ikke ud til at blive lavet mere. 

Bonusspørgsmål: Hvordan ville I bygge den opkant ind mod badeværelset?

Mvh René
Annonce
Nu vil jeg ikke gennem gå alle dine afsnit her. 
Ved at sænke noget af det bærende ned imellem spær, uanset om de kun har 30 cm afstand, så får du mindre trin op til badeværelse. Det kan bæres af almindelige lægter på højkant, som skrues på siden af spær. 
Når jeg siger gips i 2. lag undtagen i bruser så er det for at hjælpe med at lave faldet. Slutfinish med faldet laves stadig over med f.eks. det mam kalder selvnivelerende spartel. 
Kanten op ved døren kan være hvad som hekst, et stykke træ, med gips på eller andet. Det skal bare kunne holde til vådrums spartel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Beklager hvis hele min smøre var lidt overvældende   

Jeg må have fat i en vvs og høre hvad der kan lade sig gøre mht afløbet inden jeg lægger mig fast på en løsning. Det kan som skrevet blive et problem med faldet hvis jeg sænker det for meget.

Hvis jeg lægger sporpladerne ned i niveau med bjælkerne kan jeg vel fræse et spor i gulvgipsen der hvor metalbåndene er, så det stadig kan ligge plant.

Jeg har bare svært ved at danne et billede oppe i hovedet af hvordan man får en pæn afslutning bunden af døren, hvis man har 4,5cm opkant. Skal man så også have 20mm bundstykke i døren, bliver det jo nærmest et trappetrin.
Det sidste med at "gå op i " badeværelse er netop det du skal imødegå ved at lægge så meget af det bærende ned imellem bjælker som muligt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også