Boradapter til 15 mm bor?

Hej,

Jeg står og skal bruge et bor på15 mm i holder og min boremaskine er for lille. Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre? 

Eventuelt med en adapter og findes sådan noget til så tykke bor?

Med venlig hilsen
Alexsiw

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et alternativ er at få drejet borets skaft ned, så det passer i patronen (som jeg går ud fra kun går til 13 mm?)

Med venlig hilsen

Anders

Brug en hulsav i stedet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg skal bruge boret til lecablokke hvor jeg ikke kan bruge hulsav. :-)
Brug et langt murbor med SDS fatning i stedet, eller skær en rille i lecaen på indersiden med en vinkelsliber. 

Selvbygger med stort S. 
Boret er 3 cm 
Annonce
3cm langt?
Det er stort set umuligt at montere noget fast i leca hvis det er det du planlægger.

Selvbygger med stort S. 
Nej 40 cm langt og 3 cm tykt, ved fastgørelsen i boremaskinen 1,5 cm tykt.
Ok, et 30 mm bor.
Hvis det er for at bore igennem lecablokke for montering på sokkel hvor gevindstænger er indstøbt, så skær riller på indersiden med en vinkelsliber eller del blokkene der hvor gevindstængerne er. Det er nemmere at få soklen sat lige når man ikke er låst af placeringen af hullet.
Hvis det er for at bore gevindstænger i den støbte sokkel og efterfølgende lime så skift til rigtige hammerbor med SDS fatning. De gammeldags murbor er ikke særligt anvendelige. 

Selvbygger med stort S. 
Der findes ikke sådan en adapter. 
Og de råd der er givet med SDS bor og borehammer er ok.
Man kan tænke sig at slibe skaftet på boret på en bænksliber, men det bliver ikke jævnt hvis det gøres i hånden. Derved tager maskinen ikek så godt fat i boret.  Jeg har nogen gane lavet skaftet lidt trekantet så maskinen tager bedre fat. Men igen er det svært at få fladerne parallelle, så borepatron får kun fat på et lille område.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis