Hvad skal der være i en garage?

Jeg skal have bygget en fritstående garage. Jeg har allerede en arkitekt til at tegne selve garagen, men hvad skal jeg være eksta obs på, og hvad skal jeg have af fine installationer. Kort sagt, hvad vil du putte i, hvis du skal bygge.

Garagen bliver 6 x 6 meter, bygges i træ med ca 200 mm isolering i væggene og ca 300 mm i gulvet. To porte i enden. En dør i venstre side (set fra porte) som ind/udgang med tilstrækkelig bredde til at få en cykel/plæneklipper mm ud. Motorcyklen skal gennem porten.
Gulvet bliver 110 mm beton på 150 mm isolering.
Der er kun en bil i husstanden, så der bliver plads til lidt hobby ved siden af. 
Jeg pønser på at lægge gulvvarmeslanger, bare hvis jeg finder en luft-vand varmepumpe senere, men ellers skal den opvarmes med en luft-luft varmepumpe.
Skal man lave et par nedsænkede øjebolte i gulvet til at låse tavetraktor mm fast i?
Hvilke porte er gode (skal være elektrisk åbning), når de også skal holde lidt på varmen?

Er der noget, jeg skal have tilføjet??

Chr
.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til at starte med ville jeg doble op på plads. Jeg har selv 8x6,5, og selv det er ikke nok til bil, motorcykel og plads til hobbyprojekter så bilerne står stort set altid udenfor.
Mht. Ankre i betonen så ville jeg aldrig støbe noget fast jeg kunne gå og falde over. Hvis tyven kan komme ind kan han vel også hurtigt finde din vinkelsliber?

Hvis du selv laver det er gulvvarmeslangerne en no-brainer da de koster få hundrede kr, men husk at have tænkt over hvor evt. lift, filebænk mv. skal skrues fast i gulvet skal stå så du ikke har slanger der.

Selvbygger med stort S. 
Jeg er desværre begrænset af bebyggelsesprocenter og andre forhold, så det er, hvad jeg kan få lov til. Burde nok inddrage stue og alrum fra beboelsen, det ville give ca 65 kvm mere......

Øjeboltene skal ikke være så man falder over dem, men være undersænkede. En gammel kammerat har faktisk reduceret forsikringspræmien på sin gamle Harley D MC fordi den er sat fast i gulvet, og dermed sværere at løbe med.

God ide at overveje, hvor der ikke skal være gulvslanger.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Støb evt. stolpesko i gulvet, der hvor du skal have arbejdsbord stående, om end det betyder du ikke "bare lige" kan flytte bordet
Hvis du skal arbejde med træ, overvej opbevarings muligheder for råvarer, f.eks. gren-reol, plade reol/vogn
Trykluft forsyning/gennemføring i væggen hvis du skal have kompressor anlæg
Gennemføring i væggen hvor spånsug til træ-bearbedningsmaskiner og evt. ventilation
Sørg for en under tavle i garagen/værkstedet, så du altid kan tilføje flere strømudtag og sikrings grupper, og sørg for kablet mellem hoved tavle og under tavle i garagen har et stort kvadrat, så du kan opgradere sikringerne i begge ender hvis du får behov for større forbrug i værkstedet.

 

Træk strømkabel til el bil lader, så den kan tilsluttes senere eventuelt. 

Mvh. Christian M
 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis