Spørgsmål vedr. Aalborg Portlands blandetabel

Skal til at indkøbe materialer til betongulv m.m., og da de tilbud jeg har kig på bl.a. er Aalborg Portlands cement, så er det jo nærliggende at benyttes deres blandetabel (link herunder).
Aalborg Portland blandetabel

Hvis jeg vi nu siger jeg skal lægge ca. 1m3 betongulv, så skal jeg, ifølge blandetabellens "betongulve med moderat slid", benyttes 1,1 m3 støbemix.
Hvordan ender det på 1m3 betonklump det når der samtidig skal benyttes 300 kg cement?
Læser det det helt forkert? Er det fordi støbemixen bliver yderligere komprimeret i selskab med cement og vand så det efter blanding og udlægning ender på ca. 1m3...? 

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du læser ikke forkert. I gamle dage inden støbemixen regnede man med, at hvis man blandede 1 m3 materialer fik man 0,8 m3 beton. Så du skal regne med at blande lidt mere end den ene kubikmeter. Grunden er, at når mængden bliver blandet bliver hulrum mellem sten og sand fyld ud. 

fase
S. Fabrin skrev den 07-03-2023 18:50:16

Du læser ikke forkert. I gamle dage inden støbemixen regnede man med, at hvis man blandede 1 m3 materialer fik man 0,8 m3 beton. Så du skal regne med at blande lidt mere end den ene kubikmeter. Grunden er, at når mængden bliver blandet bliver hulrum mellem sten og sand fyld ud. 

 Tak skal du have :) 

Jeg følger de ca 1,1 m3 mix til 300 kg cement pr m3 beton.


Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
Lige en sidebemærkning, Aalborg portlands blandetabel går ud fra man bruger deres cement som har styrkeklasse 52,5
De billigere er typisk i styrkeklasse 32,5 eller 42,5
Bruger du eks. cement i styrkeklasse 32,5, skal du bruge 35% ekstra, for at opnå sammen styrke, i forhold til styrkeklasse 52,5



Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 07-03-2023 21:03:43

Lige en sidebemærkning, Aalborg portlands blandetabel går ud fra man bruger deres cement som har styrkeklasse 52,5
De billigere er typisk i styrkeklasse 32,5 eller 42,5
Bruger du eks. cement i styrkeklasse 32,5, skal du bruge 35% ekstra, for at opnå sammen styrke, i forhold til styrkeklasse 52,5
 
Tak - ja har godt hørt om det før :) 
Der hvor jeg køber armeringsjern havde de også AP cement, så regner med spare en del fragt ved at købe samlet der. 

Hr. Mogensen... Forsøger at lave det korrekt første gang!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis