Spots i køkkenloft - Skift til LED

Hej
Håber I kan hjælpe, da jeg ikke kan finde entydige svar på nettet.

Vil gerne skifte vores pærer i loftspots i køkkenet til LED. Lige nu er det 12V med 35W halogen, men vil gerne skifte til LED, som svarer til ca. 50W.

Installation:
10 loft-spots med 35w halogen.
Tænd/sluk samt dæmpning via en LK Kipkontakt i køkkenet
Drives at to jernkerne transformatorer på hver 200w – placeret i loftrumLysdæmper i lille tavle placeret sammen med transf. i loftrumLedningslængde fra transformator til spots 2-7 meter.
  1. Forslag til LED driver og lysdæmper (Jeg er mest til denne løsning, men er afstanden fra driver til spots for lang?)
  2. Skifte spots til 230v – fordele/ulemper – kan ledninger genbruges?
  3. Vil den eksisterende lysdæmper virke sammen med 230v
Bonusinfo:
Lysdæmper – DimLight 600-24/LR 20-600VA 230V 50Hz
Transformator – Halopower2 200/4-K
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er et utal af forskellige løsninger ved 230V. Ledningerne kan ikke genbruges. Dæmperen skal måske skiftes.

Hvis du laver en 12V løsning, er du fri for at udskifte ledninger og spots. Det er selvfølgelig afhængig af pæretype om det er muligt.




Der er helt sikkert ikke problemer med lednings længde. LED pærer bruger ca. 1/10 del af den strøm som halogen bruger. 
Ellers meget enig med Godeven 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
GodeVen skrev den 08-03-2023 12:34:49

Der er et utal af forskellige løsninger ved 230V. Ledningerne kan ikke genbruges. Dæmperen skal måske skiftes.

 De anvendte ledninger er godkendte downlight ledninger, som er godkendt til 230v. Overvejer derfor at fjerne transformator og køre direkte 230v.
Spørgsmålene er så:
1. Må ledningerne genbruge når der er trukket en ledning til hvert af de 10 spots? Eller SKAL 230v være forbundet fra spot til spot?

2. Må man nøjes med at skifte fatningen fra en GU5.3 til GU10?
https://www.plusled.dk/gu10-fatning-sokkel-keramisk-230v-2a-m-ledning.html

eller skifte delen med fatning, bøjle og boks?
https://detled.dk/tilbehor-til-spots/832-gu10-fatning-med-ledning-til-frontringe-downlight-5704413009975.html

Eller Skal hele spottet skiftes?
Du starter med at skrive at det er 12v, kablerne til disse er sikkert godkendt som downloght kabel, men jeg tvivler ler på at kvadratet på disse er 1,5 mm2 hvilket er et ufravigelig krav til en godkendt installation med 230v.....du må gerne køre 10 kabler ud som et stjernepunkt... men det i sig selv giver en udfordring da der ikke er plads til 11 ledere i en muffe.. men det kan da løses, et nyt spot koster en lille 100 kr. Seddel og set med de øjne ville jeg klart skifte hele spottet. Det mest normale er at vidreløjfe fra spot til spot. Har du ikke et Billede af din nuværende installation med kabler, for med 12 v så tvivler jeg som sagt på at det er 1,5 mm2 specielt når de går ud som stjernepunkt.
mfrost skrev den 15-03-2023 14:07:04

Du starter med at skrive at det er 12v, kablerne til disse er sikkert godkendt som downloght kabel, men jeg tvivler ler på at kvadratet på disse er 1,5 mm2 hvilket er et ufravigelig krav til en godkendt installation med 230v.....du må gerne køre 10 kabler ud som et stjernepunkt... men det i sig selv giver en udfordring da der ikke er plads til 11 ledere i en muffe.. men det kan da løses, et nyt spot koster en lille 100 kr. Seddel og set med de øjne ville jeg klart skifte hele spottet. Det mest normale er at vidreløjfe fra spot til spot. Har du ikke et Billede af din nuværende installation med kabler, for med 12 v så tvivler jeg som sagt på at det er 1,5 mm2 specielt når de går ud som stjernepunkt.

Tak for dit svar. Kablerne er ca. 8,5 mm og lederne ca. 2 mm. Jeg har vedhæftet billeder af installationen. Der er 3 ledere i kablet, men det kan ikke ses på billedet, da jorden er klippet af. (mener at elektrikeren, som lavede det i 2009 sagde, at det var silikonekabler)

Kan godt følge dig i at skifte hele spottet, men har flere steder i huset med samme opsætning, så hvis man bare kunne skifte den del, som er forkert, så ville det være at foretrække (Ulempen er dog at der på spottene er mærkater med at det er 12v) Kan selvfølgelig fjernes, men måske et krav at de skal være der?

Ja det kan give et problem at samle 11 ledere - er der evt. et trick til det ?

Annonce
mfrost skrev den 15-03-2023 14:07:04

......, men jeg tvivler ler på at kvadratet på disse er 1,5 mm2 hvilket er et ufravigelig krav til en godkendt installation med 230v.....du må gerne køre 10 kabler ud som et stjernepunkt... men det i sig selv giver en udfordring da der ikke er plads til 11 ledere i en muffe.. Har du ikke et Billede af din nuværende installation med kabler, for med 12 v så tvivler jeg som sagt på at det er 1,5 mm2 specielt når de går ud som stjernepunkt.

Nogen som ud fra min beskrivelse og billeder kan vurdere om det er 1,5 mm2 kabler i min installation?

Hvad er den gode, bedste eller alternative løsning til samling af 11 ledere (fremløbskabel og 10 spots)?
Nogen som har et bud på ovenstående?
Hvis du er heldig er kablerne påtrykt hvilken kvadrat det er. Ellers kan du finde en skydelære og måle diameter på lederen, for 1,5mm2 skal diameter være 1,38mm. Der er også en lineal-metode, omend den virker upræcis…
Til samling kan du købe en håndfuld muffer og sammenkoble med lidt stump kabel. De er gode til mangetrådet-ledere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis