Hej alle,
Jeg er i gang med at forberede en sammenlægning af to lejligheder, og overvejer hvordan man bedst udnytter den nye plads. I den forbindelse oplever jeg lidt udfordringer med bygningsreglementets krav om 1) direkte dagslys, og 2) krav om alternativ nødudgang til den primære dør.
Oprindeligt har de to lejligheder haft hver deres aflange stue, med et stort vindue og adgang til altan. Målet er at lave ét soveværelse, og én større stue. Udfordringen er at rummene er rimelig aflange, og det ville give mest mening at lægge soveværelset inde i bunden af rummet, længst væk fra vinduerne. Se også vedhæftede billede, hvor jeg har indtegnet hvor væg bliver fjernet, og hvor ny væg til soveværelset bliver sat op.
Som nævnt giver dette nogle udfordringer med bygningsreglementet. Min tanke er at smide et ret stort vindue i den nye væg, som både vil give adgang ti dagslys (godt nok igennem 2x vinduer), og kan fungere som flugtvej når er det åbent.
Tror I at sådan en løsning ville blive godkendt? Kender i andre gode muligheder for at "omgå" disse udfordringer , eller har andre gode idéer til en plantegning der ikke ville have sådanne udfordringer?
På forhånd tak for hjælpen,
Andreas