Mærkelig lugt

Jeg har brugt denne væggrunder idag, den er måske maks et år gammel, har kun været i originale bøtten og har aldrig haft blandet noget i flasken.

Efter jeg har brugt den idag på badeværelset, så synes jeg der lugter lidt mærkeligt, lidt lige som opkast eller noget, og jeg kan kun forestille mig at det kommer derfra?

Er der nogen der har erfaring med det samme, eller hvad kan jeg gøre? Kan jeg lad det være og male over eller forbliver lugten der?

Håber i kan hjælp. 🙏🏼
Jeg har brugt denne væggrunder idag, den er måske... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lijodo skrev den 07-03-2023 23:30:56

Jeg har fået at vide at jeg kan vask det ned med noget Rodalon… men så tænker jeg, ville det vaske grunderen af, skal jeg så komme noget nyt grunder på før jeg maler, eller kan jeg bare male efter den er tør? 

Rodalon fjerner kun lugt hvis lugten kommer fra mikroorganismer. Så medmindre det komemr fra mug har rodalonen ingen effekt.

Hvad siger fabrikanten?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Fabrikanten siger, at de ikke har været i stand til at genskabe fænomenet....
Jeg talte med en professionel maler som godt kendte til det, men at man bare skulle gøre rummet færdig og få malet etc. og så ville det være overstået.

Vedr. brug af Rodalon/Protox Hysan etc. så har det ikke umiddelbart nogen effekt, for grunderen er trængt så langt ind i underlaget, at du måske nok fjerner overfladen men ikke alt, så spild af penge og umage!

p /p
mblicher skrev den 01-05-2025 17:18:15

Jeg talte med en professionel maler som godt kendte til det, men at man bare skulle gøre rummet færdig og få malet etc. og så ville det være overstået.

Vedr. brug af Rodalon/Protox Hysan etc. så har det ikke umiddelbart nogen effekt, for grunderen er trængt så langt ind i underlaget, at du måske nok fjerner overfladen men ikke alt, så spild af penge og umage!

Rodalon og andre desinfektionsmidler har ingen effekt på lugten medmindre den kommer fra mikroorganismer.
Synes ny også nogle vandige opløsninger (malinger mm) kan lugte lidt. Måske det har stået et varmt sted på et lager.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
mblicher skrev den 01-05-2025 17:18:15

Jeg tror grunderen som jeg havde købte var for gammelt, men ja, jeg skulle også bare færdig male også var der egentlig ikke mere i det. 👍🏻

Det hænder ofte at der optræder ubehagelig lugt med de viste grundere. Det er en af årsagerne til at jeg aldrig bruger dem. Lim/vævklæber gør det samme uanset om man efterfølgende opsætter væv, tapet eller maler.  

KISS = Kip it simpel, stupid.   
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også