Elkabler og elbakker

Jeg er ved at trække nye elkabler og har et par spørgsmål. 
1. Må man have enkelt leder i en kabelbakke eller må det kun være hele kabler. Altså kabler med flere tråde. Det er en selvfølge at kølerne er isolerede.
2. Hvis man kun skal bruge en enkelt streng fra en 16 A ledning og forbruget aldrig bliver over 100watt og det kun er ind imellem den anvendes. Må man så bruge en 1.5 kvt leder eller skal man bruge en 2,5 kvt ledning. Jeg læste et sted at man i princippet godt kunne køre med en 1.5 kvt leder på 40 A hvis forbruget var meget lavt.
Der stod ikke om det var lovligt. Når jeg er færdig med ombygningen skulle jeg jo gerne have det godkendt.

Emma1
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Laver du en installation i et hus eller en virksomhed, siden du skriver om installation i kabelbakke? Mener du kabelkanal, som ligner en kabelbakke, men er forsynet med låg.
1. Alle ledere hørende til samme gruppe skal være under samme kappe. Altså ingen enkeltledere. Eneste undtagelse er jordlederen, som dog skal være som installationskabel.
2. Kabler skal dimensioneres efter den foransiddende sikring og den måde de fremføres. Det betyder, at der både skal tages hensyn til den sikringen og den måde kablet er oplagt på. Altså er det omgivet af isolation osv.
Hvor har du læst om sikringsværdier og belastningsstrømme.
Er du sikker på, at du kan få en installatør til at godkende en installation, han ikke har dimensioneret eller udført?

fase
Lig Fabrin, hvad du mener med kabelbakke?
1. Hvis det er en lukket kabelbakke med låg er PVL ledere fint - altså dem med kun 1 lag isolering, uden yder-kappe
2. Kabler i fast installation skal være dimensioneret til efter sikringen, 1,5mm2 på 16A sikring kan ofte være ok, men det skal beregnes. 2,5mm2 er et mere sikkert valg.
Jeg har aldrig hørt om at enkelt leder er ok i lukkede kabel kanaler.
Og det er kun bevægelig kabel som er ok som 1,5 mm2 ved 16 A sikringer. I min tid skulle det være mindst 2,5 mm2 Men nu skal man beregne sig frem med varmeafledning parallel føring osv. ellers hedder det 4 mm2 
Hvis du bruge dit eksempel på 40A sikringer så skal der være en anden måde der sikrer at strømmen ikek bliver for høj. De 40 A kalder man så kortslutnings sikring medens der kan sidde f,eks, et motor værn i enden af kablet som sikrer at der ikek går mere end maks 14 A . 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@Ev Elmand uddrag fra ds60364 . Standarden skelner mellem isolerede ledere og kabler. Som jeg læser det er enkelt ledere ok i lukkede kabel kanaler. 
Hej og tak for svarene. 
Det er ledninger med en almindelig isolering som normalt forhandles i 100 m pakker.
Kabelbakkerne er de almindelige der fås i flere størrelser med låg. Jeg er glad for at læse at det er ok at bruge nogle sådan.
Jeg har tidligere fået godkendt arbejde som jeg selv har lavet. Mod betaling g for det timetal der blev hrugt her et par timer for hele installationen det svarede til prisen for to nye stikkontakter.
Da det med  ledningerne til 16 A anvender jeg så 2.5 kvadrat ledninger da de må ligge i kabelkanalerne er det heller ikke noget problem.
Endnu en gang tak for besvarelserne.


Emma1
Annonce
Da det med  ledningerne til 16 A anvender jeg så 2.5 kvadrat ledninger da de må ligge i kabelkanalerne er det heller ikke noget problem. 
Når du skriver ledninger, mener du så ledninger eller kabel? Hvis du mener ledninger, hvordan kommer du så ind og ud af kanalen uden, at ledningerne er forsynede med en fælles godkendt kappe?

fase
Emma1 skrev den 07-03-2023 10:33:44

Kabelbakkerne er de almindelige der fås i flere størrelser med låg. Jeg er glad for at læse at det er ok at bruge nogle sådan.
Hvis du læser Piskeris' link ovenfor, så vær opmærksom på, at der i fodnote a, stilles specifikke krav til kanalerne.
Tror at der hersker en hel del tvivl om begreberne her.
En kabelbakke er lavet i metal og kan være forsynet med låg, men er det ret sjældent.
En kabelkanal er lavet i plast og er altid med låg.
En kabelkanal fås i alle størrelser fra en lille bitte der kun har plads til et styk 2x0,75. Til store kanaler hvor der er plads til at indbygge feks afbrydere, stikkontakter, cee stikkontakter, edb/tele udtag osv.
For at gøre forvirringen total så findes der også kabelstiger (metal), gitterbakker (metal), opslidsede ledningskanaler (plast), limlister (plast) og klemlister (træ).  

Jeg ved godt at diverse firmaer rask væg bruger betegnelsen "kabelbakke" om en kanal, men dette skyldes uvidenhed om hvad det er de sælger, og siger en hel del om deres professionalisme.
Sjovt nok er det de samme firmaer der bruger betegnelsen 3x1,5 om et kabel der i virkeligheden er 3G1,5. Forskellen er at G betyder Ground (Jord)...
Så sidder der sikkert nogen og siger: Jamen man kan da ikke købe 3x1,5 uden jord... Øhh jo det findes, bare ikke hos de firmaer.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ikke for at rette , men du glemte kabelplader , som er en kabelbakke med en lav kant 15- 20 mm skruet på en væg lodret typisk over en tavle , med bunden ud af , men det er nok ikke noget man bruger mere .

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis