Afløb kloak mødding stald. Nogen landmænd med dyrehold her?

Jeg har købt en landejendom hvor udlænger før har været indrettet til dyrehold. Ud for den længe jeg nu bruger mest, som nu har fladt gulv, ingen trug mere, er et afløb som er stoppet til (ikke på billedet), så jeg kan få en stor sø udenfor... Fra det afløb løber der tilsyneladende et rør til det firkantede kunstige hul på billedet. Jeg går ud fra at det oprindeligt var noget man brugte til at få gyllen ud af stalden, men ved meget lidt om dyrehold...
Det hul på billedet er fyldt med jord og småsten og græs. Men der må være noget afløb, kan kun fylde 5-10 cm vand i, så kommer det ikke højere.
Er der nogen gode råd til hvordan sådan en ting normalt er konstrueret? Det ville være rart at finde "hullerne" uden at skulle grave alt op af den?
Ja, jeg er bybo, men lærer gerne... :-)

Tak!
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes det ligner en tidligere udmugnings kanal. Der har så kørt skrabere frem og tilbage helt igennem stalden for at trække lortet ud. Fra det skrå kan der have været en slidske hvor det så blev trukket op på og dumpet ned i mødding. Hvis kanelen stadig går ind under gulv i stalden så kan det indeholde meget vand.
Der er sikkert afløb fra denne og hen i en ajle eller gyllebeholder. Altså en underjordisk beholder som man tømte og spredte ud på marken hvert forår. 
Denne beholder har sikkert et dæksel som kan ses ved siden af møddings pladsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som Erik siger så er det en udmugningkanal. Der behøver ikke at være noget afløb i selve kanalen, det kan godt havde været i møddingen som har ligget for enden af kanalen, og det afløb har så gået til en aljebeholder, ikke et afløb til en kloak. Jeg ville se at få lukket den udmugningskanle ordentligt, så du ikke får mus or rotter ind under dit gulv og så lave en ny kloakledning, der går til dit alm. kloaksystem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis