Faskine

Ang. Faskine... Hvad sker der hvis faskine kun ligger i 70-80 cm dybde. Hvis vandindhold isandsynligt fryser til os.. Sker der vel ikke noget da nyt nedbør nok ikke vil falde som regn hvis det fryser. Når det regner er temperaturen jo i plusgrader og vil tø isklump i faskine..?? 
Ang. Faskine... Hvad sker der hvis faskine kun... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En faskine leder også vandet ud til siderne og ikke kun nedad, så for at prøve graver du et hul 80 cm. dybt og hælder vand i. Forsvinder vandet vil en faskine gravet ned på samme dybde virke.

fase
Undersøg med kommunen om du overhovedet må bruge faskine.
I forbindelse med regn og kloak separering for nogle år siden var der i det område jeg bor i, forbud mod brug af faskine da der var en risiko for at vand så kunne løbe direkte fra tag til faskine til grundvand uden at blive renset af et muldlag.

Vi har heldigvis faldende grund væk fra huset der har gjort at jeg har kunnet lade vandet løbe ud i haven og derved gøre det væsentlig billigere end tilslutning til kloak.

Hvis grundvandet står så højt på din grund lyder der ikke som en godkendt løsning at lede regnvand til faskine.

Der sker ikke noget ved at faskine er i den dybde. 
1. Fryser det meget sjældent så meget at jorden er frossen 40 cm ned.  Jeg er ikke sikkert på statistikken men jeg husker det som ca. hver 20. år. Så ned til bunden af faskinen vil det være " aldrig" 
2. Selv om jorden er frosset så langt ned så er din faskine stadig nogenlunde tom inden frosten sætter ind, så den er klar til at modtage en del vand. 
3. Hvad sker der hvis den løber fuld ? Måske ikke andet at det løber ud på overfladen. Og skulle det ske hver anden gang på så sjældent en hændelse så er det med 40 Års interval statistiks.  
4. Der er mange steder hvor man har trixtanke til at rense spildevandet. Her pumper mn det tynde væk. Der er  nogen gange behov for at pumpe det op i et dige. Det virker stadig fint, også om vinteren.
 Jeg ville ikke betænke mig

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.
Faskine bør ikke være et problem. 
Ved et andet nedløb er der heller ikke tilsluttet nogen brønd eller faskine. Der løber vand bare langs hækken eller ind til naboen. (Vi har lige overtaget huset)
Tænker at. :
Kan man lave en rende 40cm dyb med stabilgrus og nøddersten og lad afløbs vand fra garage tag løbe i den rende til nedsivningi i hækken frem for en faskine. 
Evt i en dræn slange? 
På mit skur har jeg også en faskine, og har som dig også grundvandet stående højt (ikke mindst om vinteren) .
Da jeg anlagde faskinen (om sommeren) var jeg nede i ca 80-90cm inden grundvandet kom. Jeg gravede et større hul omkring faskinen, på alle sider, og fyldte en bunke småsten ned rundt om faskinen som yderlige "dræn".
Nogle gange i den "våde sæson"  hænder det at faskinen ikke kan indeholde mere vand og så står det op i brønden ved siden af nedløbet. Her vil vandet så i sjældne tilfælde løbe ovenud og ud på fliserne og derfra ud i hækken.

Er det et problem ? Næ egentligt ikke for i den våde tid gør det ikke noget at fliserne bliver oversvømmet og da jeg selvfølgelig har fald på fliserne væk fra skuret har jeg aldrig oplevet vand inde i skuret.
Jeg har en enkelt gang oplevet "skøjtebane" når det fryser, men som regel er det enten tørt når det fryser eller også er der sne og så ved man jo det er glatføre   



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Tak for svarene.
Det bliver nok sådan at vi ønsker at lade regnvandet løbe ud af afløb og løbe langs hækken hvor det sover ned. Hvordan sikre vi at vandet ikke løber ind til naboen. Tænker lidt at grave en rende langs hækken og fylde nøddersten i, men skal der dug og grus i også. Tænker at lægge en dug oven på nøddersten og så lægge fliser eller lade nøddersten være synlige. Eller hvad tænkes der.. 

Fliser vil nok afvise vandet for meget. En grøft med nøddesten er ok. Men en lille forhøjning kan også holde vandet hos dig selv.
En grøft kan godt være 1,5 m bred og 10-15 cm dyb. Så kan den lede vand og man kan stadig køre med plæneklipper. Sådan afledes vandet fra min søns meget store terrasse


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Planen er at grave en rende.. 30x40 cm i 5-6 meter længde og fylde med strandsten.. Og lad det afvander 40 m2 garage tag...
En anlægsgartner har sagt god for det... Om det så bliver ude ved hækken i skel eller ind under den overdækket terrasse må vi se.

Da jeg lavede en faskine (90 m2 tagflade) for et par år siden brugte jeg 50 meter ø110 mm drænrør som blev gravet ned i haven så det lå vandret. Før nedgravning fik det noget filt omkring sig - og så alm jord ovenpå. Det virker stadigvæk i dag. 
Nogle få gange - ved sommer-skybrud - løber tagrenden over (pga. blade oven på sien i tagrenden) - og så løber det overskydende regnvand ned på terrassen og ud på græsplænen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis