Fjernvarme - tilføjelse af shunt til gulvvarme kreds

Hej LDS,

Vi har fået et tilbud om at komme på fjenvarme, men har på nuværende tidspunkt en varmepumpe (Jordvarme).

På nuværende tidspunk er jordvarmen det billigste, hvorimod fjernvarmen giver mere sikkerhed ift. fremtiden (såfremt varmepumpen står af eller lign.).

Jeg er derfor ved at undersøge, hvad det vil koste at skulle forberede vores del indenfor til fjernvarme.
Vi har gulvvarme i hele huset, og gulvvarme system med 10 kredse, og vil egenligt gerne beholde det (Se vedhæftede billede)

Ville vi godt kunne tilføje enshunt til vores system, uden at skulle udskifte det hele??

Det kunne fx være denne 
https://www.sanistaal.com/da/produkter/vvs/varme/gulvvarmesystemer/parallel-shunt/c-20.30.70.40/2279420/watts-gulvvarmeshunt-til-2-12-kredse?variantId=2279420

Har ingen idé hvad det kan koste af skifte eller tilføje, og prøver at danne mig et overblik over omkostningerne udover udgifterne til fjernvarmeselvskabet. 

Håber der er nogen som kan hjælpe.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke sikker.. Men er det overhovedet nødvendigt at udskifte noget? Fjernvarme kommer jo også med en cirkulationspumpe, ligesom jeg gætter der sidder nu, til at pumpe vandet rundt i jeres blandesløjfe?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det bliver slet ikke noget problem når du udelukkende har gulvvarme. Du har slet ikke brug for blandeshunten. Hvis dine gulvvarmeslanger ikke er godkendt til 10 bar, skal du have en fjernvarmeunit med 2 varmevekslere. Den ene varmeveksler bruges til varmt brugsvand, og den anden til dine gulvvarmeslanger. Så sørger vejrkompenseringsudstyret i fjernvarmeunittet for at regulere temperaturen ned til dit varmebehov - sikkert omtrent samme temperatur som din varmepumpe leverer.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis