Udvide hul med hulbor - hvordan?

jeg skal udvide et par huller fra 75->86 mm. Er der et trick så det fortsat er rundt og centeret?

Tænker selv at lave en skabelon, skrue den fast, og så bore hullet ud via skabelon. Men hvis der er et trick som ikke giver huller at reparere, så er jeg taknemmelig 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det mest geniale og oplagte er at bruge en hulsavsadapter.... det gør at du kan sætte et et 75 mm i istedet for et bor og sp bruge den diameter som du har brug for i dit tilfælde er det så 86 ​Link til hulsavsadapter​​​
Hvis det er træ du skal bore i, så er der et simpelt trick:
  • Tag en stump plade der er stor nok og gerne ca 10-15mm tyk (eller mere)
  • Vælg den ønskede hul-sav der skal bruges i det endelige resultat, og skær et hul i denne plade med hul-saven
  • Sæt pladen centreret hen over det eksisterende hul, og brug den "nye" plade til at være styr ind til du har fået boret til at lave et spor og kan styre sig selv
  • fjern styre-pladen, og fortsæt boringen til du har boret igennem med den ønskede størrelse.
  • Hvis du ikke kan holde styre-pladen selv, så kan du sætte den fast med et par skruer eller tvinger
Ovenstående kan også bruges til mur-boring med kop-bor, men her anbefales det klart at skrue pladen fast før du forsøger dig, da der skal flere kræfter bag boremaskinen når der bores i sten og beton end i træ.

 

mfrost skrev den 04-03-2023 17:02:26

Det mest geniale og oplagte er at bruge en hulsavsadapter.... det gør at du kan sætte et et 75 mm i istedet for et bor og sp bruge den diameter som du har brug for i dit tilfælde er det så 86 Link til hulsavsadapter

 Genialt - det er jo præcis værktøjet til at løse mit hul-problem 🙏

Har du prøvet om der kan gå to hulsave i din holder, det kan der i min, så stikker den mindste lidt længere frem, og kan bruges som styr.

Den hulsavs adapter der linkes til, ser ud til at have to forskellige gevind, så dur det nok ikke, da hulsave i den diameter du skal bruge har samme gevind.
Men er gevindene længere end på en almindelig holder, er den jo fin nok..

Vi prøver igen, i morgen --
Den hulsavs adapter jeg linker tik skal erstatte boret, man kan enten sætte enlille hulsav i eller en større hulsav i, den giver blot mulighed for at vælge mellem 2 forskellige størrelser
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis