Spartling og overfladebehandling af fermacell

Hej,

Jeg er i gang med et større projekt hvor jeg opsætter Fermacell plader på vægge og skrålofter. I alt er det ca. 200m2 væg og 400m2 skrålofter. Jeg opsætter 12,5mm Fermacell plader uden spartel kanter som bliver limet sammen.

Jeg vil gerne ende med en lidt ‘blød’ hvid overflader uden skygger da der vil være spots og lysindfald der vil afsløre ujævnheder. 

Jeg vil meget gerne spare arbejdsgange da det er store overflader, en del vinduer og døre, samt en masse stilladsarbejde da der er op til 7 meter til kip.

Jeg er derfor på udkig efter en ikke alt for dyr løsning hvor jeg håber at kunne ‘nøjes’ med (1) at spartle samlinger, og (2) fuldspartle eller bruge en grov maling der bringer mig direkte til den færdige slutoverflade. Jeg er ikke interesseret i struktur maling.

Er nogen i gruppen der har gode forslag? Jeg tænker selv noget i retning af Skalcem 100 i hvid, men vil meget gerne høre folks erfaringer?

På forhånd mange tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH
BOFH
2176 8600
Rullespartel istedet for fuldspartling, meget hurtigere!
Du kan ikke udjævne strukturen på fibergips med maling, dvs hvis du ikke gør det så får du glatte punkter ved skruer og samlinger.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Sumsar
Sumsar
14 8000
Jeg har en enkelt væg med fermacell (med spartelkanter)

Spartel-arbejdet ved samlinger er ikke gjort så pænt som det burde - men det var også første gang
Resten af pladen har jeg blot malet

Og det er ret tydeligt hvor der er spartlet (glat overflade) og hvor der er malet direkte på pladen (lidt mere struktur)
Så en almindelig maling duer ikke hvis du vil lave en løsning hvor du til dels spartler og dels maler

Så skal der nok en maling med en form for struktur i, hvis du vil skjule spartel-arbejdet
Sumsar
Sumsar
14 8000
En tanke er at du måske kan genskabe strukturen ved at køre en malerrulle med korte hår hen over spartlen når den fortsat er fugtig, så det på den måde får lidt struktur der minder om pladen

Men med så mange kvm kan det også være ærgerligt at eksperimentere for meget uden et sikkert svar
Gregeren
Gregeren
4843 2830
Prøv at lave nogle test strimler, hvor du også har nogle spartlede huller i, til at se om der er forskel i slutresultatet.

Skalcem på en rimelig langhåret rulle kunne nok godt gøre det for dig.

Evt. Skal pladerne lige køres over med en giraf sliber, for at udjævne overgangene samt fjerne lidt af pladernes struktur.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Mindre vindue, murerarbejde.
    Lav-Hus (læst 670 gange)
  2. Varmeregnskab
    Fyr og opvarmning (læst 648 gange)
  3. Kan der trækkes el til en stikprop?
    Hårde hvidevarer (læst 869 gange)
  4. Pilleovns udfordring. Inspiration søges
    Fyr og opvarmning (læst 846 gange)
  5. "Væghængt" bordplade
    Lav-Hus (læst 453 gange)
  6. Når batterierne strejker :-(
    Lav-Hus (læst 389 gange)
  7. Hvad har vi på loftet?
    Lav-Hus (læst 400 gange)
  8. Ny stiksav
    Værktøj og maskiner (læst 506 gange)
  9. Kan jeg pudse riller fra elektrikeren op med gipspuds?
    Lav-Hus (læst 362 gange)
  10. Hvordan lapper man en vandhane?
    Lav-Hus (læst 308 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også