Kuldenedfald.

Jeg står overfor en renovering eller nedrivning af mit hus fra 1960.
Der er pt 45mm sammenfaldet isolering på loftet og vinduer fra 1996. Det er selvsagt et koldt hus og jeg oplever en del kuldenedfald ved vinduesparti hvorunder der ikke er radiator. Mine laminat gulve er også meget kolde.

Stammer kuldenedfaldet hovedsageligt fra den manglende loftsisolering/dampspærre eller vinduerne (thermo)?

Vil det blive mindre fodkoldt udelukkende at isolere loftet?

Bil det give mening at udskifte glasset til nyt 2-lags eller bedre at skifte vinduerne?

Jeg er i syv sind om renovering kontra nedrivning. Jeg kan selv renovere men ikke selv bygge nyt, hvilket selvfølgelig giver en stor prisforskel.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kuldenedfald stammer mest fra vindue. Dog kan det trække ned ved skyggeliste hvis der ikke udført ordentlig vindplade ved ved kanten af lofts isolering. Du kan tjekke det en dag hvor det blæser lidt. Med en flamme fra en lighter kan man nemt se om det blæseret sted. 
Hvis du isolerer loftet kan du have en højere temperatur i rummet uden at blive ruineret. Men gulve vil stadig føles lige kolde. 
Skal vinduer skiftes så  hedder det 3 lags nu om stunder. Og det er tvivlsomt om dine vinduer har plads til de noget tykkere ruder. 
Du kan vel selv lave noget af byggeri ved nybygning. 
Du kunne f,eks, få et firma til at sætte et råhus. Det vil sige fundament, kloak, vægge med isolering, spær, tag, isolering med dampspærre, vinduer  og døre. 
Så kan du hyre VVS og elektrikker medens du selv laver flisearbejde, sætter lofter op, montage af indvendige døre, montage af køkken, bad samt maling.
Det er ikke sikkert du tjener det hele, da bygge firmaer ofte køber materialer billigere end " Fru Jensen"  Men man kan altid forhandle en eller anden rabat ved tømmerhandlere. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også