Renovere og rense tegltag




Hej !

Jeg har købt et ældre hus fra '58, med det oprindelige tegltag.

Jeg har en ide om at renovere taget og få det til at holde, måske 5-10 år mere, inden jeg skifter det ud. 

Flere tegl ligger lidt skævt og nogle er flækkede.

Samt taget har mange alger.

Jeg vil gerne undgå en decideret algebehandling.


Jeg skal ha det til at ligge pænere, tætnet det og have det renset.

Det er ikke muligt at komme til taget fra bagsiden. 

Hvordan vil i gribe dette projekt an?


Vh. 



 Vh.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner alm vingetegl så supplerende tegl med lignende patina burde være muligt at finde for rimelige penge.
Vingetegl er ikke en falset tagsten hvor stenene ikke låser hinanden indbyrdes - og som regel kun monteret med nakkekramper - dvs en hvis mængde bevægelse er uundgåeligt ifm blæsevejr.

Hvis du har en skumlanse til en højtryksrenser kan du fra dine ovenlys nå alle dele af taget (ihvertfald på den side der er på billedet) - man sæber taget ind i skum på en varm sommerdag og lader det tørre ind, der er som hovedregel intet eller meget lidt afløb da det suges / tørrer lynhurtigt og er gift for begroninger (alternativt sættes en prop i nedløbet) - om vinteren slider frost og nedbør det meste af forskellige begroninger væk. Alternativt investere i en tagbørste med forlænger.

Tætning med overstrygning er et stort arbejde med tvivlsom holdbarhed uanset om man bruget mørtel eller elastisk fuge - man begrænser også i væsentlig grad tagets ventilation så der er et faremoment mht råd i tagkonstruktionen ved den øvelse - især hvis der ikke er undertag?

Det måske bedste resultat ift tidsforbrug på et tag der lever på lånt tid?
- udskift af revnede og flækkede sten
- flytte tegl på plads hvor de ligger skævt
- kontrollere/udskift af nakkekramper hvor man kan se der har været mest bevægelse
- kontrol/udbedring ved taghætter
- udkrads af løs mørtel ved rygning og opfyld med ny mørtel - man kan på billedet se der tidligere er udbedret - håber ikke det gule er skum?
- kontrol/udbedring ved ovenlys inddækninger (eg. skum-inddækning ved top/sider er en sliddel der forvitres efter ca 10 år - hvis der ikke er undertag er der herefter fri adgang for slagregn og fygesne)
 
Det vil være vanskeligt at gøre det hele fra tagstige så du skal bruge noget stillads og/eller faldsikring - eg et mobil/multi -stillads - har du adgang til det?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis