Behandling af gasbeton til kapilærskjuler

Hej

Jeg har lidt gasbetonblokke i overskud som husfirmaet har ladet ligge efter husbyggeri, og overvejer derfor at bruge det til en plantekasse udenfor. Den vil være uden bund og bliver ikke fuldt op med jord, men danne en ramme udenom en en kapilærkasse eller murebalje, hvori selve jorden vil være. Jeg vil ligeledes løfte den fra jorden med et par små ben, således at gasbetonen ikke er i direkte kontakt med underlaget. 

Men mit spørgsmål er; Hvordan kan jeg frostsikre den? Jeg kan læse i andre tråde at nogle siger den skal pudses op (i så fald; hvad egner sig til at de skal stå ude?), mens andre skriver til lignende projekter (læmure m.v.) at et par lag cempexo er fint. Vil cempexo være nok, eller skal der pudses? Og vil man kunne se samlingerne tydligt igennem cempexo, eller kan jeg spartle dem op med et eller andet, så cempexo kan dække dem?

På forhånd tak
- Den uerfarne GDS´er
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange ældresommerhuse eller lndbrugs bygninger som har ru gasbeton som ydermur. Det holder fint i årtier. Så lim bare dem sammen og lad det stå. 
Det med at sætte små ben under en gasbeton konstruktion er ikke en god ide. Du skal mure dem direkte på underlaget. Er det fliser så er bare direkte, er jord så skal der være noget mere fast. Stabil grus, beton eller et lille areal med fliser. 
Bruger du kapilær kasse princip hvor planter ligge i en sæk med jord ovenpå , så skal kassen være tæt så du kan fylde vand i en gang imellem. 
Er det derimod murerbalje fyldt med jord, så skal der bores flere større huller i bunden

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for svaret, jeg dropper benene! :)

Hvis jeg gerne vil skjule samlingerne og få det til at fremstå som en sammenhængende flade, kan cempexo så klare den opgave hvis samlingerne er lavet pænt, eller vil det være nødvendigt at pudse den op? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Limer du det sammen så vil jeg tro at du kan få det til at se fint ud med cempexo. Men det kommer jo noget an på dine opmurings evner. Men det gør vel heller ikke noget at samlinger kan anes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du limer med LIP multiklæb, kan du give hele kassen et skrabelag med dette, så får man spartlet overfladen ens. Så kan du male med cempexo efterfølgende.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også