isolering af kold ydervæg

Hej LDS's

Jeg er ny her på LDS og syntes selv jeg har søgte efter svaret, så beklager på forhånden, hvis mit spørgsmål er "slidt" :D 
Jeg er i gang med at renovere et gammelt bondehus fra 1872, der er taler om en total renovering. Jeghar undersrøbt o er i gang med at isolere terrænet for så at slutte af med et beton dække.
Efterfølgende kommer jeg til isolering af vægge, og her kommer mit spørgsmål ind.
Grundet fredning af huset, må jeg ikke isolere udefra og PT har jeg ikke økonomi til at anvende porebeton, som ville være det bedste valg - Får jeg at vide.
Så min løsning er helt almindelige forsats vægge, men er i tvilv om opbygningen.

1. Skal mit bagerste lag isolering helt ind til mureren? Eller skal der være lidt luft mellem muresten og isolering?

2. Hvor meget isolering skal der i en væg? Jeg ser mange tal her på. jeg tænkte at ligge 45mm, så en damspær og så yderlig 2 X 50 mm

At prøve, er at lære. Lærering, giver viden.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at kaste et blik på Steico Internal.
Det er en træfiberløsning der klæbes på muren med kalkmørtel. Løsningen er 100% diffusionsåben.
Her i DK endnu ikke så udbredt, men går man til deres hjemmemarked i Tyskland, er det en meget brugt løsning fra de fleste producenter af træfiberisolering, men mig bekendt er Steico Internal det eneste produkt af den type der fås i Danmark.
Velkommen på lds. 
Man skal være påpasselig med at anbringe organiske materialer inde i sådan en konstruktion, og så skal dampspærre sidde maks 1/3 inde i den samlede isolerings tykkelse.
Det første indebærer at alt tapet og tapet klister ( cellulose ) skal væk fra de gamle vægge og at man undgår træ lægter.
Det kan så laves med stållægter. Hvis de placeres 100 mm fra væggen, så er der plads til 100 mm isolering bag dem. 
Så kan dampspærre trækkes bag stållægter og limes fast bag den øverste og nederste vandrette stållægte. Men kan nøjes med at sætte hver anden lodrette stållægte i første omgang, så er det lettere at styre dampspærre. De sidste stållægter monteres så efter dampspærre. 
Nu er der så plads til kabler, varmerør ( huller i stållægter kan klippes lidt længere ) og 50 mm isolering. 
Der kan så afsluttes ind imod rummet med 1 lag fibergips som eksempel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
GDS manden ..... Steico Internal ser interessant ud og det ser ud til jeg skal spartle alle væggene op så der er en plan flade at sætte dem på. Prisen er til og med venlig så selv jeg kan følge med, uden at skal låne en masse penge i banken. Er bestemt værd at overveje. Tak for svaret. :)

Erik AKA ev Elmand ..... der er ikke mange rester tapet på de vægge, hvis der overhovedet er noget ... Der er kun på indervæggene, men de bliver væltede og byggede nogle nye.

Jeg havde tænkt mig at bruge stålreglar, ville nu havde fortrukket træ, men hvis der skulle opstå fugt bagved, så sætter det sig ikke i træet. Den måde du beskriver det på, er også den måde jeg ville gøre det. Jeg var bare usikker på om isoleringen skulle helt til bagvæggen, men kan godt se det giver mening at isolere op mod en kold ydervæg. tak for svaret. :)

At prøve, er at lære. Lærering, giver viden.
Det er jo netop pga fugt i isolering at man i dag laver det med et ventilationslag og vindspærre ud imod facademuren istedet for at fylde op hele vejen, isoleringen er ikke særlig effektiv når den bliver fugtig og tager lang tid om at udtørre i hulmur når den bliver opfugtet af direkte kontakt med facademuren.

Flere detaljer her.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 04-03-2023 16:55:18

Det er jo netop pga fugt i isolering at man i dag laver det med et ventilationslag og vindspærre ud imod facademuren istedet for at fylde op hele vejen, 
Så det du siger - Og som jeg har fået at vide fra andre. Så skal der være lidt luft/hulrum mellem isolering og den kolde ydervæg?

 


At prøve, er at lære. Lærering, giver viden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
lige en side note ,,,,, De lidt senere svare er ikke manglende interesses, men skyldes at jeg er sociapædagog og er i gang med at start et nyt projekt op, og arbejder i døgn drift PT 

At prøve, er at lære. Lærering, giver viden.
Den henvisning som BOFH har, viser konstruktionen ved en enkelt facade mur. Hvis der i forvejen er en hulmurs konstruktion, hvor ydermurens fuger er intakte så er der ikke behov for luftspalte med ventilering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
GokkeDK skrev den 05-03-2023 20:34:13

BOFH skrev den 04-03-2023 16:55:18

Det er jo netop pga fugt i isolering at man i dag laver det med et ventilationslag og vindspærre ud imod facademuren istedet for at fylde op hele vejen, 
Så det du siger - Og som jeg har fået at vide fra andre. Så skal der være lidt luft/hulrum mellem isolering og den kolde ydervæg?

 

Korrekt, når der kun er en enkelt formur/facademur tilbage (som der ser ud til at være på dine billeder) så er det vejen frem. Hvis der både er for -og bagmur tilbage (med hulmur) så gør det selvfølgelig ligemeget mht ventilationslag da kontakten til ydermuren allerede er brudt.

Der kan så være en udfordring i at få fastholdt vindspærren indefra så hulrummet ud imod formuren bibeholdes, men kan løses på flere måder men typisk med enten et banevareundertag (kræver ekstra lægtelag) eller evt med ventibatts hvis man sætter noget imellem ud imod formuren til at bibeholde afstand (eg strimler af eps opsat forskudt).

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tusinde tak for svaret, det giver god mening og er forståligt .... Dog er ideen om vindspærren nyt, ville aldrig hvde tænkte det ind i en væg, men jeg kan godt se din ide i det. Hvad ang. en løsning til at holde det på plads, så finder jeg på noget.

Ang. væggene, så er der ikke hulrum, om det så er formur/facademur eller hvad, ved jeg ikke. Jeg antager væggen/muren er masiv, dels fordi huset er bygget i 1872 (det var måde de byggede på, kan jeg læse) men også fordi den måler 25 cm i tykkelse.

Som sagt, tusinde tak for svaret (skriver måske igen), også all til jer alle som tog jer tiden til at hjælpe mig. Nu skal jeg bare finde ud af at isolere mit gulv rigtig. :D

At prøve, er at lære. Lærering, giver viden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også