Overfræser vs kantfræser

Jeg har fået en bosch kantfræser i gave. Jeg er nu i tvivl om, hvorvidt den skal byttes til en overfræser. Som jeg forstår kantfræseren, kan den med samme jern overfræse. Men hvad er det præcist jeg ikke kan med hhv den ene eller anden type fræser?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En overfræser kan det samme som en kantfræser og mere til. Den er oftest kraftigere og mere uhandy ift. kantfræseren. Ift. kantfræseren er den primære forskel, at overfræseren kan “dykke” ned i et emne og generelt køre med større jern.
En kantfræser kan dog også godt dykke, men her skal den vippes ned i emnet.

Jeg ville nok selv starte med en overfræser, da den kan løse alle opgaver. Her fås også justerbart parallelanslag og evt. også adapter til føringsskinner, hvis du har en sådan. 

Du kan evt. søge på Youtube: “Plunge router vs. fixed base router”

Med venlig hilsen

Anders

Nu kender jeg ikke Bosch, men har selv en Makita 18 volt kantfræser, der følger en overfræser sål med også, så mon ikke Bosch har noget lignende.
Den er meget nemmere til små opgaver, men skal du eks fræse spor til gulvvarmeslanger, så er det er kraftig overfræser du skal have.

Der fulgte 4 forskellige såler med til min, den almindelige til kantfræseren, overfræserfor, fod der kan stilles i vinkler, samt et kantfræsemodul, så man kan komme helt ud til kanten og i hjørner. (så var der også beslag, så den kan bruges i en føreskinne)


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du ikke har en overfræser i forvejen ville jeg helt klart bytte den kantfræser du har fået i gave til en overfræser, den kan du bruge til mange flere ting 
Takker. Jeg har ikke en overfræser så det må blive en bytter.

Jeg har en festool. Men også et budget. Hvilken overfræser kan anbefales som starter? Er batteri vs el religion for os dødelige?
perhans skrev den 02-03-2023 12:59:37

Hvis du ikke har en overfræser i forvejen ville jeg helt klart bytte den kantfræser du har fået i gave til en overfræser, den kan du bruge til mange flere ting 

 Siden jeg fik min akku kantfræser, har 230 volt overfræseren ikke været nede fra hylden.

Når man har en overfræser sål til kantfræseren, er det jo så lige pludselig en overfræser.

Jeg har ikke oplevet at den ikke kan klare en opgave, og køber man en stor 230 volt overfræser, vil den selvfølgelig også have flere kræfter, men et stort tungt maskineri, som ikke er særlig handy til de små opgaver.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 02-03-2023 14:41:02

perhans skrev den 02-03-2023 12:59:37

Hvis du ikke har en overfræser i forvejen ville jeg helt klart bytte den kantfræser du har fået i gave til en overfræser, den kan du bruge til mange flere ting 

 Siden jeg fik min akku kantfræser, har 230 volt overfræseren ikke været nede fra hylden.

Når man har en overfræser sål til kantfræseren, er det jo så lige pludselig en overfræser.

Jeg har ikke oplevet at den ikke kan klare en opgave, og køber man en stor 230 volt overfræser, vil den selvfølgelig også have flere kræfter, men et stort tungt maskineri, som ikke er særlig handy til de små opgaver.

 Så egentligt er mit problem manglen på tilbehør mere end maskinens funktion så. Godt input 

Jeg har selv en Festool OF 1010 og den er jeg rigtigt glad for, det er virkeligt lækkert værktøj og utroligt gennemtænkt
Festool er absurd dyrt. Og godt, men latterligt dyrt. Så Pro er jeg ikke :)
Er det en Bosch GKF 550?

Den kan også bruges som ovenfræser. Her kalder de den en håndfræser.
https://www.youtube.com/watch?v=TWMaOBt4lFM

Jeg har kun brugt min ovenfræser få gange. Det er et klodset instrument. En sådan lille håndholdt virker tiltalende, især til simple opgaver. Men jeg kender den ikke. Jeg ville behold den.

Småt værktøj har nogle gange en fordel. Jeg har for noget tid siden købt en lille stiksav, hvor man holder direkte om motoren (Bosch GST 12V-70). Jeg fortrækker den langt over min gamle med traditionelt bøjlehåndtag. Meget lettere at styre. Det eneste tåbelige er at Bosch har flere typer 12V batteri, jeg måtte skære af det jeg havde for at få det i. Forskellen er kun udskæringen i plastikken der er forskellig. Bosch ejer Dremmel, der bruger de det samme batteri, men nok med en tredje udskæring.
GodeVen skrev den 03-03-2023 13:00:56

Er det en Bosch GKF 550?

Den kan også bruges som ovenfræser. Her kalder de den en håndfræser.
https://www.youtube.com/watch?v=TWMaOBt4lFM

Jeg har kun brugt min ovenfræser få gange. Det er et klodset instrument. En sådan lille håndholdt virker tiltalende, især til simple opgaver. Men jeg kender den ikke. Jeg ville behold den.

Småt værktøj har nogle gange en fordel. Jeg har for noget tid siden købt en lille stiksav, hvor man holder direkte om motoren (Bosch GST 12V-70). Jeg fortrækker den langt over min gamle med traditionelt bøjlehåndtag. Meget lettere at styre. Det eneste tåbelige er at Bosch har flere typer 12V batteri, jeg måtte skære af det jeg havde for at få det i. Forskellen er kun udskæringen i plastikken der er forskellig. Bosch ejer Dremmel, der bruger de det samme batteri, men nok med en tredje udskæring.

 Nej, desværre. Det er denne https://www.bosch-professional.com/gb/en/products/gkf-12v-8-06016B0072

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis